Horta-Baiona vanaf dag 6 (met video(tje)

Horta-Baoina vanaf dag 6.
Het kabbelen met 4-5 knopen waarover we de laatste update van 6 juli spraken werd uiteindelijk zodanig relaxed, dat we nauwelijks vooruit kwamen. Na een korte opleving in de nacht daarop maakte we nog vorderingen van 5-6 knopen. Gaandeweg werd de voortgang zodanig slecht, dat we het grootzeil gestreken hebben en ons van 15.00-19.00 uur maar wat hebben laten drijven. Dat ging met 2,5 knoop in de juiste richting, echter na een rustig dineetje hebben we toch maar de motor bijgezet. Het lijkt erop dat we deze keer op dit traject voldoende diesel hebben bewaard om zonder een Atlantischetankstop (2015) aan te kunnen komen in Spanje.

Op 6 juli hebben we de vorderingen op het log vergeleken met de (GPS) afstand tot ons waypoint en we vastgesteld dat er bijna 20% verschil in zat. De Azorian Current die permanent van NW naar ZO stroomt is daar verantwoordelijk voor en daarnaast we hebben ook fysieke hinder van swell uit 2 richtingen. Het water is dan dermate woest, dat je steeds heen en weer geslingerd wordt, waarbij ‘heen en weer’ een ietwat onjuiste beschrijving is, want we worden alle kanten op geslingerd en moeten ons goed vasthouden.

Zaterdagnacht begon het gelukkig weer te blazen en konden we met 24 knopen halve wind weer eens goede vorderingen maken. Met een dubbel rif in het grootzeil en de wat kleinere “werkfok” ligt de boot goed op het roer en kan de Winner 1120 hel wat hebben.

Gisteren tijdens het eten zijn we maar even gaan ‘bijliggen’ (de fok staat dan strak naar de verkeerde kant en het roer vast)en dat gaf even rust in de ‘tent’. We hadden een grauwe dag achter de rug met zware bewolking en konden niet in de cockpit zitten vanwege opspattend water. Geregeld knalden er met veel geweld golven tegen de romp en dreunde met veel lawaai neer op het dek. Wat een ongezellige dag! Het is een kunst om je dan lekker bezig te houden en dat is in mijn geval wel aardig gelukt. Eltjo voelde zich niet echt best en we hadden sowieso een slechte nachtrust gehad.

Nu schijnt weer volop de zon, hebben we volgens de weersvoorspellingen het ergste gehad en er blaast nu 17 knopen noordenwind.
Met een halvewindsekoers varen we recht op Ria de Vigo af, echter hebben we op moment van schrijven (14.35 UTC) nog wel 237 mijltjes te gaan. Onze plotter vertelt ons dat we met deze snelheid van gemiddeld 6 knopen en 17 knopen wind over 1 dag en 16 uur op onze bestemming zijn. Eerst zien, dan geloven!

De plotter vertelt ons ook dat we vanaf nu weer in gevaarlijk vaarwater komen waar grote schepen met hoge snelheid langs de kusten jagen. Gelukkig hebben zeilboten nog steeds voorrang maar we moeten nu dus vaker controleren of er nog andere schepen op onze koerslijn komen.

img_2097
Eltjo heeft een fantastisch leuk visboek meegenomen uit de wasserijbibliotheek te Horta. Daar staat zoveel interessants in over fileren, marineren (zo weinig mogelijk) en bereiden, recepten voor verschillende sauzen etcetera, dat ik zit te popelen om nog een tonijn binnen te halen. Verder op onze route hebben we in het verleden op die wateren alleen zielige, benedenmaatse makreeltjes gevangen. We zullen zien!

img_2100

Opmerkelijk is dat we op de oceaanoversteek naar de Azoren enorm veel Portugese Oorlogschepen zagen. Die zien we nu helemaal niet en we hebben ook nog geen plukje wier gezien. De vislijn hangt al dagen uit achter de boot, maar dit keer tot nu toe voor de katseviool! Met deze woordspeling kan ik me wel enigszins verplaatsen in de desinteresse van al die dorades en tonijnen!

Verder is onze beleving van de tocht dat we het lang vinden duren. Wij moeten wel doorbijten!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: