Tips voor vertrekkers van de Jachtservice

Bijna alle vertrekkers krijgen vroeg of laat problemen met de accu’s aan boord. Het gaat bijna altijd om de service/huishoud/licht accu’s. Bij toepassing van meerdere parallel geschakelde accu’s worden de problemen veroorzaakt o.a. door ongelijke belasting en laden van de verschillende accu’s. Dit komt doordat de accu’s nooit identiek kunnen zijn én door foutieve bedrading. Aan het eerste probleem is niet veel te doen behalve dan dat je de 12V accu’s allemaal tegelijk bij dezelfde winkel koopt en in bedrijf stelt. Je moet dan maar aannemen dat de fabrikant zijn productieprocess onder controle heeft.

Alternatief is dat je geen parallel schakeling toepast maar serie. Dan heb je echter een beperkte keus omdat je dan 6V typen moet toepassen die je in serie schakelt. Daarmee is het probleem van ongelijke belasting en lading structureel opgelost.

Bij de meest voorkomende parallelschakeling moet je goed opletten met de routing van de kabels langs de verschilende accu’s: zelfs de dikte koperkabel heeft een ohmse weerstand waardoor spanningsverliezen ontstaan. Feit is dat je parallel geschakelde accu’s alleen maar gelijk kan belasten of laden als de verschillende accu’s dezelfde belasting “zien” en laadspanning ontvangen ! De spanningsverliezen moeten gerelateerd worden aan het feit dat de (onbelaste) accuspanning van een 75% geladen accu slecht 0,18V hoger is dan van een 50% geladen accu. Als er b.v. 0,1V verlies ontstaat door verkeerde bekabeling, het verschil in ladingsgraad van de verschillende accus zomaar 10% of meer kan zijn. De totale kabellengte van iedere accu naar belasting of acculader moet daarom identiek zijn.

Op onderstaande foto zie je hoe het niet moet: de middelste accu heeft de korste kabels. De onderste en bovenste hebben 20cm langere kabels als gevolg van de onjuiste routing.

De enige juiste methode is de massakabel die van de belasting en lader komt, op de bovenste accu aan te sluiten en daarna door te lussen naar de middelste en dan naar de onderste.

Let nu op: voor de plus kabel begin je juist bij de onderste accu en lus je door naar de middelste en bovenste ! Alleen zo zijn de 3 accu’s via gelijke kabellengten aangesloten.

In de bovenstaande configuratie zal de middelste batterij het eerst kapot gaan door (relatieve) overbelasting waarna de andere 2 de taken van de middelste moeten overnemen met gevolg dat deze ook snel overlijden.

Meer over accu’s

Hulp nodig bij installatie ?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s