MAXPROP propeller revisie

Op de saildrive van de WIN2WIN zit een tweeblads MAXPROP schroef gemonteerd. Dit is geen klapschroef maar een schroef waarvan de 2 bladen om hun as kunnen roteren waardoor de schroef o.a. ingesteld kan worden op linksom of rechtsom draaien. Ook kan zo de pitch ingesteld worden. Daardoor is een MAXPROP schroef met een bepaalde diameter geschikt voor verschillende motoren en verschillende overbrengverhoudingen.

MAXPROP in “vaan” stand

Met de instelbare pitch (hoek van de bladen t.o.v. schroefdoorsnede) stel je de schroef in op de de door motor en tandwielen vereiste waarde. Dit moet resulteren in een motor/schroef combinatie die op vlak water, zijn door de fabrikant gespecificeerd maximum (continue) toerental haalt. Voor de WIN2WIN met een 29pk/3600 rpm Yanmar is dat 20 graden. Bij volgas halen we een snelheid van ca 6,5 knopen bij ca 3600 rpm. Als dit maximum toerental lager uitkomt, is de pitch te groot en moet de motor te veel vermogen leveren op te lage toeren. Als je makkelijk het gespecificeerde maximum haalt terwijl de boot niet zijn rompsnelheid haalt, is de pitch te klein.

Het instellen vereist geen speciale kennis of gereedschap maar je moet wel de handleiding goed lezen en met zijn tweeën gaat het beter.

Yanmar tandwielen en koppeling SD50

Op bovenstaande foto zie je de tandwielset in eeen Yanmar saildrive die ik in St Maarten opengewerkt bij de dealer zag staan.

In het gewone gebruik draaien de bladen om als je de saildrive in de achteruit zet. Hierdoor heeft deze schroef in voor- en achteruit precies hetzelfde effect waardoor met name achteruit varen veel beter gaat dan met een klapschroef. Als je de motor stopt tijdens vooruitvaren, gaan de bladen in de tussenstand staan: de “vaan” stand. Dit doen ze b.v. ook bij propellermotoren van vliegtuigen.

De onderdelen in de hub van de schroef slijten door gebruik waardoor er speling ontstaat. Hierdoor gaan de bladen ” zwabberen” en dat geeft vibratie en lawaai door de hele boot. Hoeveel speling er is kun je vrij objectief vaststellen door te meten hoeveel een bladtip in vaanstand heen en weer bewogen kan worden.

Klik op onderstaande foto om de film via de site te bekijken:

Bij een nieuwe schroef is dat bijna nul maar bij mijn schroef was dat ca 5mm en dat is te veel. Nu de boot op de wal staat in Vigo heb ik de marina gevraagd een professioneel bedrijf in Spanje te zoeken die de schroef kon reviseren. Dat resulteerde in een offerte van Fundiciones Adrio van €350 (ex BTW) en dat was een stuk minder dan b.v. Darlow in de UK vraagt en dan komen er nog 2x koerierskosten bij voor een pakket van gauw 10kg. Zie Schroevenfabrikant

De oorzaak van de speling was gauw gevonden en er is van brons een nieuw onderdeel op de draaibank gemaakt. Deze is in feite beter dan een nieuwe van Maxprop omdat deze precies past bij de natuurlijk ingesleten bladen. De tanden en overige delen zijn ook even gepoetst en nu zou hij weer als nieuw moeten functioneren.

Advertenties

Tags: , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: