WIN2WIN waterlijn weer zichtbaar….

Het is even stil geweest na ons laatste bericht, maar na ons onfortuinlijk avontuur bij Calais verliep de terugreis redelijk, hoewel we noodgedwongen Duinkerken zijn binnengelopen. Er was weer eens geen wind om te zeilen en dus moest in de loop van de middag de motor aan. Alles leek okay maar we waren toch wel wat bezorgd na de problemen bij Calais.

Zonnig weer, geen golven, maar dan ineens een hapering in het toerental van de motor. Snel gas teruggenomen en schroef even in achteruit gezet om eventuele troep uit de schroef te draaien, maar dit maakte geen verschil. De motor bleef echter lopen, maar niet meer dan 2000 toeren wat ons een snelheid van 5 knopen gaf. Vermoedelijke oorzaak is dan een vervuild dieselfilter nadat de diesel in de tank nogal ruw geschud was tijdens de stranding op de zandbank bij Calais.

Omdat het dan uiterst onzeker is hoelang de motor nog voldoende brandstof door de vervuilde filters heen kan zuigen besloten we toch maar Duinkerken binnen te lopen om daar de problemen op te lossen. We hebben de fok laten staan totdat we vlakbij de steiger waren, maar de Yanmar liet ons niet in de steek en we konden rustig aanleggen.

De volgende dag kon de vervelende klus beginnen van filters vernieuwen en tank schoonmaken. Op de WIN2WIN (en alle andere Winners 11.20) zit er op het laagste punt van de tank een aftapkraan met daaraan een slang die in de motorruimte uitkomt.

Na het openen van de kraan kwam er echter niets uit de slang ! Na montage van zo’n balgpompje (bekend van de tank van een buitenboordmotor) kwam er langzaam maar zeker vervuilde diesel. Door de transparante slang kon je de troep mooi zien stromen. Nadat ik ca 10 liter zo had weggepompd, kwam er weer schone diesel uit de slang.

Volgende stap is het vervangen van het groffilter in de waterafscheider waar inderdaad een laagje water in stond. Op de Winner 11.20 zit dat filter onder de vloer in de bakskist. Dus eerst alle zooi eruit en dan pas kan de bodem eruit en kun je bij dit filter. Eigenlijk een rotplek en als je dit op volle zee zou moeten doen word je hier helemaal niet vrolijk van. Het fijnfilter zit ook op een rotplek naast de motor, maar daar kun je tenminste nog bij zonder verbouwing. Vervolgens weer met het balgpompje verse diesel door de filters zuigen en daarna de inmiddels volle slang weer op de brandstofpomp aansluiten en ontluchten volgens de handleiding. Daarna 10L nieuwe diesel met een flinke dosis Barhdahl dieselconditioner in de tank.

Gashendel op half vermogen en starten: hij loopt ! En nu ook weer vol gas. Probleem opgelost, maar de boot stinkt nu wel naar diesel……

Inmiddels zijn we alweer 6 weken thuis waarin we alweer hebben deelgenomen aan een Winnerclubevenement de Man Overboord training samen met de KNRM Neeltje Jans.

We hebben een paar vrachten inventaris naar huis gebracht die we in Nederland niet nodig hebben. Zonnepanelen, broodbakmachine, watermaker, centrifuge, reserve anker, Parasailor, bijboot, SSB zender, Epirb, vuurwerk, buitenboordmotor, brandstoftankjes, 20 pakken Spaanse koffie, 4 dozen Lipton thee uit Frankrijk, kleding, slaapzakken, kussens, buiskap (moet opnieuw gestikt worden), boeken, pilots, zeekaarten, Windpilot, gereedschap ect. Je ziet de waterlijn gewoon omhoog komen !

En tot slot: de WIN2WIN staat nu op de kant bij Van Der Rest Nautic in Kats. De binnen en buitenkant is door een deskundige geïnspecteerd en er werd geen schade vastgesteld afgezien van wat verloren verf. De Winners kunnen wel tegen een stootje blijkbaar !

De verzekering is inmiddels akkoord met de kostenschatting en het herstel kan beginnen.

Plaats een reactie