WIN2WIN onderhoud na 25000 mijlen Atlantic Ocean

Nu het vaarseizoen normaal gesproken voorbij is, nemen wij de tijd voor opruimen, schoonmaken, poetsen, lakken en onderhoud. Vele boodschappentassen, dozen en kratten met “spullen” zijn in inmiddels verhuist naar Beuningen en de waterlijn komt steeds meer boven water in plaats van onder water !

De eerder gepubliceerde renovatie van de messing klokken m.b.v. ketsup bleek toch niet zo lang stand te houden en nu weer weer thuis zijn heb ik zwaarder geschut ingezet namelijk de polijstmachine en een polijstmiddel. Met de machine vastgezet in de bankschroef even stevig poetsen maar het resultaat is dat de klokken nu mooier dan nieuw zijn geworden. Dus gooi je lelijk geworden klokken niet weg !

Daarnaast ben ik nog steeds op zoek naar de oorzaak van een kleine lekkage die steeds weer resulteert in een beetje (zout) water naast de motor. Ik heb de ventilatieroosters achter in het dek al dichtgemaakt en alle mogelijke lekkages bij beslagen al 10x gecontroleerd. De koelwaterpomp is op de Azoren al gereviseerd en ook de slangen en klemmen zijn in orde.

Onlangs is een mogelijke oorzaak aan het licht gekomen: de uitlaatdemper waar ook het koelwater door heen loopt, vertoonde leksporen bij één van de 2 slangaansluitingen. Volgens een expert van de werf zou er een haarscheur in de demper zitten die door een lasser eenvoudig herstelt kon worden. Na een moeizame uitbouw van de volledig klem ingebouwde demper bleek er echter geen scheurtje te vinden en dat een dubbele slangklem het probleem zou oplossen ! Maar er zou ook nog een haarscheurtje in de slang kunnen zitten.

Met de verwijderde demper kon ik de romp ter plekke goed schoonmaken en vervolgens de demper opnieuw klemvast monteren. En nu het lijkt erop dat met een heavy duty slangklem van 65mm het bijzonder irritante lekkageprobleem is opgelost !

Na weer een jaar wonen aan boord was ook de vloer weer aan een opfrisbeurt toe en vorige week heb ik de meeste vloerluiken en de motoromkisting mee naar huis genomen en volgens de “regelen der kunst” aangepakt. Dus eerst goed schoonmaken en met ammoniak ontvetten. En dan pas met de nieuwe excenter schuurmachine met korrel 100 egaal mat geschuurd. Duidelijk waren de vreemde “druppels” te zien die bij de vorige schilderbeurt door nota bene een professional, waren ontstaan door reacties tussen oude en nieuwe laksoorten. Maar met korrel 100 waren die druppels van soms bijna een centimeter doorsnede snel weggewerkt. Vervolgens met steeds fijnere korrel schuren om een perfecte ondergrond te krijgen voor de nieuwe laklagen. Ik heb gekozen voor een Rambo “traplak” om een harde krasbestendige laklaag te krijgen.

De motoromkisting had een wat steviger behandeling nodig omdat er nogal wat deuken en krassen waren ontstaan door allerlij oorzaken. De traptrede en bovenkant moesten helemaal kaal en de schaaf moest eraan te pas komen om de deuken in de hoeklatten weg te werken. Op dit volledige kaal geschuurde deel moest eerst een transparante grondlak op om de watergedragen traplak een niet-zuigende ondergrond te geven. De resultaten waren boven verwachting en nu mogen we alleen maar op sokken over de nieuwe vloer lopen…..

Nu nog de binnenkant van nieuw geluiddempend schuim voorzien; het oude schuim begon een beetje te stinken naar diesel en olie.

Nu toch de motoromkisting verwijderd is kunnen ook de gewone klusjes uitgevoerd worden. Bij deze motor moet je de zeewaterpomp demonteren om bij het deksel te kunnen waar de impeller onderzit. Dus eerst kraan op de saildrive dichtdoen (was ik dus vergeten…) en slangen loshalen. En ja hoor, de impeller was alweer een schoepje kwijt en in feite was ik dus te laat met vervangen ! Ik had al het idee dat er wat minder water dan normaal uit de uitlaat kwam.

Nu is het vervangen van de impeller een klusje van niks behalve dan dat je bij deze motor eerst de hele pomp moet demonteren. Naast de kapotte impeller valt op dat het deksel aan de binnenzijde ingesleten is door de draaiende impeller. Gevolg is dat de pompopbrengst gaat dalen doordat niet al het water door de schoepen naar de uitgang geperst wordt ! Nu zou je het deksel weer kunnen herstellen middels machinaal slijpen maar navraag bij een Yanmar dealer resulteerde in een gouden tip. Hoewel een nieuw deksel slechts ca €12 kost, is simpelweg omkeren een uitstekende oplossing.

Aan dek is de buiskap verwijderd om de stiksels te vernieuwen. Blijkbaar is het garen vaak minder UV bestendig dan het doek waardoor de stiksels op de hoogst belastte punten breken en dan gaat het verval snel verder. Nu Lilian part-time bij een zeilmaker werkt, kan ze daar de buiskap op de grote professionele machines opnieuw stikken. Hoewel je natuurlijk wel kan zien dat er extra stiksels zijn aangebracht kan de buiskap weer een paar jaar mee. De Sunbrella stof vertoont na 6 jaar nog weinig tekenen van slijtage.

WIN2WIN zonder buiskap

Naast de werkzaamheden aan de eigen Winner ben ik gevraagd voor diverse projecten op Winners en andere schepen. Omdat ik zelf een Winner heb kan ik op andere Winners snel aan de slag met klussen die ik op eigen boot al heb “geoefend”.

Meest recente opdracht is echter het installeren van een ankerlier en de dringend noodzakelijke update van de bekabeling rond de accu’s op een wat ouder schip.

Oude bekabeling

Doordat in de loop der jaren er van alles is toegvoegd aan dit schip is de bekabeling een risico geworden en kan ik niet veilig een nieuwe grootverbruiker zoals een ankerlier aansluiten. Een ankerlier kan zomaar 100A uit de installatie trekken en dat vereist solide bekabeling en zekeringen. Maar ook een dun draadje dat de radio voedt kan tot brand leiden als deze niet gezekerd is ! Ik raad iedereen aan eens te controleren of alle kabels die op de accu’s zijn aangesloten correct gezekerd zijn. Onderstaande foto spreekt voor zich….

Zodra deze klus af is kan ik weer eens mijn kennis en “hands-on vertrekkers ervaring” van SSB installaties toepassen bij de installatie van een volledige SSB installatie op een groot jacht weermee de eigenaar op wereldreis wil gaan. De installatie bestaat uit de nieuwe ICOM 7300, de AT141 en een SCS Pactor modem. De ICOM7300 is van een nieuwe generatie transceivers waarin een groot deel van de analoge filters vervangen is door digitale technologie (in feite een snelle microprocessor en software) wat bekend staat als de “software defined radio”.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s