Van oud naar nieuw….

Het project WIN2WIN2 is gestart met de aankoop van de Winner 1220, “Trantes”. Die naam gaat er natuurlijk af en WIN2WIN2 wordt de nieuwe naam.

De volgende stappen zijn in grote lijnen het vervangen van de exclusieve carbon mast door een standaard Z Spars aluminium mast en het vervangen van de “performance kiel” door de standaard “L” kiel zoals Van der Stadt die heeft ontworpen. De diepgang gaat dan van 250cm terug naar 215cm. Sommige mensen verklaren ons voor gek en wijzen op de enorme kapitaal vernietiging terwijl anderen ons juist ernstig waarschuwen voor het Formule 1 karakter van deze tuigage en kiel. Aangezien wij niet gaan racen met volledige bemanning maar weer samen naar de Carieb willen, gaan we toch “downsizen”. De standaard kiel is langer dan de smalle performance kiel met de sigaar van lood.

Naast deze kiel staan een aantal andere overbodige zaken op Marktplaats:

https://www.marktplaats.nl/verkopers/4532396.html

De standaard kiel zal wel een kleine modificatie ondergaan om de kiel aan de achterzijde bij de romp te verstevigen. De kiel gaat gegoten worden bij Ijzergieterij Gereards in Baarlo en ik ga proberen daarbij te zijn. Het plaatje op de website lijkt al wel veel op een Winner kiel.

http://www.geraedtsijzergieterij.nl/site/index.php/proces/

Voor de mast hadden we de keus uit de Z Spars en Seldén maar omdat alle andere Winner 1220’s zonder problemen met een Z Spars mast varen, hebben we besloten het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden en een Z Spars mast te bestellen. Alle maten en posities van beslag zijn bekend waardoor het bestelprocess vlot kan verlopen.

De carbon mast is nu meer dan 18m lang maar de nieuw mast wordt 17m. Gelukkig kunnen we wel de mooie carbon giek na een eenvoudige inkortoperatie hergebruiken. De gewichtsverschil met een gewone aluminium giek is zeer overtuigend. Een lichtere giek is gunstig voor het rolgedrag bij voor de wind varen. En de meevaller van deze week is dat het vrijwel nieuw super race grootzeil met betrekkelijk weinig werk aangepast kan worden voor de nieuwe mast.

Van de carbon mast gaan we de rodverstaging inkorten en op de Z Spars mast montereren voorzien van nieuwe terminals. Ook de kostbare Ronstan rail met gelagerde karren voor het grootzeil gaat over naar de nieuwe mast. Ook de spinnakerboom rail aan de voorzijde kan overgezet worden. Daarnaast nog een hele serie “king size” valstoppers, lummelbeslag, antennes, vallen, Harken fokroller en de carbon spinnaker boom.

In de kajuit beginnen we met het uitvoeren van achterstallig onderhoud en worden alle matras-tijken vernieuwd met materiaal dat we bij de vroegere Winner Yachts stoffeerder hebben gekocht. De mallen lagen daar nog zo voor het grijpen en we krijgen alles dus precies maat geknipt binnen. Het naaiwerk doet Lilian natuurlijk zelf.

https://clmeijer.nl/album.php?id=68;Bootbekleding

Natuurlijk moet ook de motor na een stilstand van 2 jaar een volledige beurt krijgen en voorzichtig gestart worden omdat natuurlijk alle olie helemaal onderin ligt. Volgens de handleiding moet je de motor starten met de vinger op de stopknop opdat hij juist niet aanslaat voordat de olie door het blok is gepompt.

In de techniek afdeling ben ik bezig met het vernieuwen van de Flex-o-fold schroef, kapotte accu’s, verwijderen van overtollig apparatuur en reparatie van problemen in de bekabeling.

De bladen van de originele schroef vertoonden te veel speling op de pennen waardoor er resonantie ontstaat. Dit was ook zo op onze 1120 met de Maxprop het geval en omdat de boot nu binnen staat is nu het perfecte moment voor een reparatie. Op Marktplaats kon ik voor een habbekrats een nieuwe Flex-fold kopen waar echter wel kleinere bladen op moeten (te koop: 18x14L nieuwe bladen). Deze zijn los leverbaar voor een redelijk bedrag waardoor we straks voor minder dan de halve prijs een nieuwe schroef hebben. Ik ben nog niet 100% zeker van de maten omdat zowel Yanmar en Flex-o-fold een 18×13 schroef adviseren terwijl de werf op alle 1220’s een 17 inch heeft gemonteerd. Ik sta open voor advies.

Advertenties

2 gedachtes over “Van oud naar nieuw….

  1. Lieve Lilian en eltjo Zo dat zal weer schitterend worden Hoe lang denk je dat die klus gaat duren Jullie hebben de tijd en geniet hiervan Lijkt me heerlijk om te doen Liefs Ad Ines

  2. Ha Lilian en Eltjo
    Wat een prachtig schip, maar wel heftig al die aanpassingen. Ik merk aan de manier van schrijven dat jullie super enthousiast zijn. Nu nog hopen dat jullie de “oude” Win2win, snel verkocht hebben, dat is dan een zorg minder.
    ….en wat lees ik? Weer naar de Carieb? Bijzonder…. Nou ja, jullie kennen de weg inmiddels.
    Veel succes en natuurlijk plezier met alle werkzaamheden.
    Groeten
    Harm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s