Refit 1: Reparatie B&G systeem: Vertical Mast Head Unit

De WIN2WIN2 is voorzien van een complex navigatiesysteem van B&G. Alle sensoren zijn aangesloten op een speciale B&G H3000 computer die de gegevens van de sensoren filtert, calibreert en met elkaar combineert voordat deze gegevens op het netwerk worden verstuurd naar displays en de koerscomputer van de stuurautomaat. Er zijn sensoren voor snelheid, diepte, heading, roll, pitch, versnelling, windsnelheid en windrichting. Dit alles leek noodzakelijk om de zwaar overtuigde boot op koers te houden.

Hoewel alles in bedrijf was gesteld door B&G experts, bleek het in de praktijk toch zwaar tegen te vallen en is de door ons uitgevoerde refit met een standaard kiel en standaard Z Spars mast een enorme kapitaalvernietiging maar noodzakelijk om de boot zonder wedstrijdbemanning veilig te kunnen gebruiken.

Wat blijft is het complexe B&G navigatiesysteem wat van mij veel studie vraagt om alles te begrijpen en weer aan de praat te krijgen naar jarenlange stilstand en mishandeling….

Bij het aanzetten van het systeem kwam er direct een foutmelding dat het systeemkompas defect zou zijn. Dit zou een dure reparatie kunnen worden maar na bestudering van de handleidingen bleek dat het kompas op een fout netwerkadres was geconfigureerd. Na herstel was de heading weer gelijk aan de aanwijzing van de ouderwetse kompassen. Vreemd maar het zou wel een verklaring kunnen zijn voor de problemen die bij de vorige eigenaar speelden. En gisteren kwam daar nog bij de fout in de roerstandsensor waardoor de stuurcomputer ook helemaal op tilt ging.

De VMHU (masttop windsensor) die op een carbon paal van 140cm bovenop de mast stond was beschadigd in de krat waarin alle losse spullen van de Trantes gedurende 2 jaar waren opgeslagen in de loods bij Contest Yachts.

In eerste instantie leek alleen de windsnelheidopnemer afgebroken van de plastic behuizing. B&G dealers meldden vervolgens in koor dat deze behuizing (productiekosten in China ca €0,25) niet los geleverd kon worden. Er zou niets anders opzitten dan een complete VMHU unit te bestellen voor slechts €2650 !

Bij nader onderzoek bleek dat ook de lagers van de snelheidsopnemer vast zaten en dat die dus vervangen moesten worden. Deze lagers zijn echter geen B&G specifieke onderdelen en zouden gewoon bij een lagerfabrikant te koop zijn. Bovendien is de complete unit wel als reservedeel bij B&G dealers te koop voor ca €100 (zonder rotor natuurlijk). Dus dat probleem was voor relatief weinig geld op te lossen.

Maar het probleem met de behuizing kon niet opgelost worden; iedere dealer die ik in Nedeland kwam met hetzelfde antwoord: koop maar een nieuwe VMHU.

B&G heeft echter een aantal verschillende typen masttopunits waarvan de behuizingen identiek lijken. Verschillen zitten dan in de bevestiging op de mast, aansluitkabel en communicatieprotocol. De goedkoopste kost €413 en de duurste €2650. Maar als ik de nieuwe windsensor aan wil sluiten op het bestaande systeem is er weinig te kiezen….

Hoewel die behuizingen op plaatjes allemaal identiek lijken, besloot ik tot een experiment: ik bestel de goedkoopste versie bij een internetshop en ga uitzoeken of ik de behuizing kan gebruiken voor de reparatie van de superdure versie ! Als dit lukt heb ik mij probleem voor €413 opgelost.

In de doos ligt de nieuwe B&G 608 masttopunit geschikt voor aansluiten op het B&G Simnet. De 2 opnemers zijn er al afgeschroefd. Bij het aansluiten op het netwerk aan boord bleek de Zeus plotter de sensor inderdaad te herkennnen en snelheid en richting door te geven. Maar omdat de boordcomputer deze info niet ontvangt is de windinformatie niet op de klokken buiten zichtbaar of bruikbaar door de stuurautomaat.

Maar het goede nieuws is dat de plastic behuizingen inderdaad identiek zijn! Nu kon ik verder gaan met mijn experimenten en de print met electronica uit de kapotte sensor in de nieuwe behuizing plaatsen en testen aan boord. Dit leek goed te gaan maar al snel bleek dat wel de windrichting maar niet de windsnelheid doorkwam. Nadat ik alle kabelverbindingen tussen sensor, mastkabel, bootkabel en computer had gecontroleerd bleef als boosdoener de print over. De print zag er ook niet zo best uit: corrosie van printsporen en onderdelen. Dit schijnt echter wel vaker voor te komen….

De print voor de originele VMHU (type 213) bleek echter wel los leverbaar te zijn voor een typisch B&G prijsje van slechts €345. De nieuwe print lijkt echter beter beschermd te zijn tegen vocht met een dikke laag lak.

Met de nieuwe 213 print in de behuizing van de 608 sensor en de oude bekabeling bleek alles te werken: de displays boven de kajuitingang en binnen reageerden goed.

De originele nieuwe print uit de 608 kan nu op Marktplaats en ik kan nu de nieuwe behuizing gaan overzetten op de carbon paal. Omdat ik de oude behuizing met een klein beetje verwarmen uit de carbon buis kon verwijderen zie ik het vervolg optimistisch tegemoed. En dan kan ik nu verder met het probleem met de B&G roerstandsensor…..

De nieuwe behuizing was zoals verwacht met een beetje warmte gemakkelijk te verwijderen en nu kan ik deze gaan monteren met kit en een flinke krimpkous.

Advertenties

2 gedachtes over “Refit 1: Reparatie B&G systeem: Vertical Mast Head Unit

  1. Typisch B&G, ze houden alles voor hun zelf, compatibel was 30j geleden ook het grootste probleem. En hun prijzen toren hoog. Nog niets veranderd

    1. Hoi Joris, heb je ook slechte ervaringen met B&G ? Voorlopig zit er nog wel even mee “opgescheept” omdat een complete vervanging door b.v. Raymarine me nu teveel geld kost, groeten Eltjo

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s