Wie zoekt zal vinden: de boot is lek !

Op onze nieuwe boot de Winner 12.20 vonden we in de verschillende vakken van de bilge onder de vloer overduidelijke sporen van (veel) water. Alle slangen en zelfs de kabels in de kabelgoten waren overduidelijk nat en vuil geworden door het vuil dat altijd in de ruimten onder de vloer komt.

Het vervelende is dat er op een boot lekkages op de ene plek aanwezig zijn maar dat water altijd naar het laagste punt loopt en dat gebeurt ook tijdens zeilen met helling. Zo kun je in de voorpunt een lek hebben in een luik, dekdoorvoer of waterleiding en dat je een plas water onder de kaartentafel vindt!

Maar soms geloof je in een simpele redenering: er stond water onder de stuurboord watertank en bij een toevallige inspectie ook een beetje bovenop de tank. De voordehandliggende conclusie was dat het mangat lekte. Omdat we geen 2 tanks van 150L nodig hebben met een watermaker was het besluit snel genomen om de bewuste tank uit te bouwen en mee naar huis te nemen. De vrijgekomen ruimte zou gepromoveerd worden tot voorraadruimte voor eten en drinken.

Thuisgekomen heb ik voor de zekerheid de tank gevuld met de tuinslang om het lek op te sporen. De volgende dag was de tank echter nog steeds vol en geheel droog aan de buitenkant. Dus nog steeds een raadsel waar al dat water vandaan kwam. (Later werd duidelijk dat het water dat op de tank lag, van de watermaker afkomstig was)

Een dag later tijdens een zware regenbui bleek het op meerdere plaatsen te lekken: er droop water langs 4 inbouwspots in het plafond ! We hadden eerder al op kastdeurtjes en scharnieren waterschade gevonden en dat moest wel door openstaande ramen of lekken in het dek komen. De eerste boosdoener bleek de GPS antenne te zijn die precies boven een inbouwspot gemonteerd was. De kabel was niet afgekit en het rubberen randje onder de antenne bleek niet (meer) waterdicht. De antenne moest er toch al af omdat hij waarschijnlijk kapot was. Het water dat hierdoor naar binnenkwam liep vervolgens langs de binnenkant van het plafond naar het laagste punt maar ook langs de inbouwspotjes…

Na deze ontdekking heb ik een systematisch onderzoek uitgevoerd naar andere mogelijke lekken: door een waterslang zo te positioneren dat telkens één raam of luik “onderwater” werd gezet was het al snel raak. Het luik boven de kombuis was zo lek als een mandje en het water drupte flink langs het inbouwspotje boven de spoelbak.

Na demontage van het luik bleek dat de werf het gat in het dek te ruim had uitgezaagd waardoor het afdekrubber van het luik te weinig contact overhield met het dek waardoor er lekkage ontstond.

Met een tube Sikaflex is de naad dichtgesmeerd en bij de volgende bui bleek de reparatie afdoende.

Dinsdag had ik de revitalisatie van de Schenker Smart 60 digital op de planning staan. Het was nog steeds een raadsel waarom de eerste eigenaar de kostbare machine nooit gebruikt had. De bedrijfsurenteller stond op nul en ik had inmiddels bevestiging dat er bij vertrek van de ARC in 2012 al een storing was. Blijkbaar is deze storing nooit opgelost. Na ca 15sec in het spoelprogramma stopte de machine met melding “system blocked”. Verwisseling van filters en selecteren van de bypass van de overdrukbeveiliging hadden geen effect; hij bleef afslaan. Met enige coaching van de Schenker dealer in Lelystad lukte het mij toch de machine aan de praat te krijgen.

Er zat waarschijnlijk ergens een klepje vast die met een soort schoktherapie los kwam: door de zeewaterafvoer te sluiten liep de druk snel op en door dan snel de kraan weer te openen spoot het water door de afvoerslang. Na iedere cyclus bleef de machine iets langer te lopen voordat hij weer in storing uitviel. Na een uurtje prutsen bleef de machine lopen en dat zonder alles te demonteren. Mijn dag was weer goed ! Regelmatig gebruik had dit probleem voorkomen en mijn advies is dan ook om een watermaker op reis iedere dag te gebruiken. Zo voorkom je vervuiling en gaan kleppen niet vastzitten.

Bij al het geklooi met slangen en emmers om de productie van de pompen te meten was er wel wat water gelekt maar tot mijn verbazing stond er 10cm water in de bilgeruimte waar de afvoerslang van de watermaker door liep. Dus maar even de elektrische pomp voor de dag gehaald om de boel weer droog te krijgen. Maar het was onwaarschijnlijk dat al dit water uit de watermaker was gelekt.

Dan toch maar weer even kijken bij de bakboordtank die door het langdurig spoelen van de watermaker leeg was geraakt. Ook hier stond water onder de tank in de bilge. Het raadsel werd toen snel opgelost: ik had de slang in de vulopening in het dek gestoken om de tank weer te vullen en al snel viel mij op dat er op de tank een beetje water lag bij het mangat. En toen het rond de mangatdeksel begon te sissen was het raadsel opgelost ! Het mangatdeksel van de BB tank lekte waardoor er bij het vullen en bij een lichte helling water uit de tank liep. En na overstag gaan loopt dit water via de bilgeruimte naar de andere kant en verspreidt het zich nog verder.

Op de foto zie je een ring van siliconenkit liggen: blijkbaar is geprobeerd zo het lek te dichten maar de kit hecht niet op de kunststof (Polyethyleen) waar de tank van gemaakt is. Ik kon de hele ring er dan ook zo aftrekken.

De oorzaak van het lekkende deksel is een te zwakke ophangconstructie: de RVS beugels waren vermoedelijk losgeraakt door de flinke klappen die de gevulde tanks (>150kg) bij het varen op golven maakten. Vervolgens vervormen de tanks en gaat het deksel lekken.

De constructie waarbij de tank in een RVS strip aan een aluminium strip hangt ga ik daarom veranderen. Plan is de tanks zowel aan onderzijde als zijkanten met blokken hout vast te zetten en de aluminium strip te gebruiken om de tanks naar beneden te drukken inplaats van aan op te hangen.

(Wordt vervolgd)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s