Hoogste punt refit WIN2WIN2 bereikt !

Maandag 20 mei is dan eindelijk de nieuwe mast afgeleverd bij Rake Rigging in Medemblik. De mast lag al een maand te wachten bij Z Spars in La Rochelle Frankrijk omdat het organiseren van een betaalbaar transport lastig bleek. Je kan natuurlijk een vrachtwagen charteren voor een lading van 17m en ca 1000km maar daar hangt een fors prijskaartje aan. Uiteindelijk kon de mast mee met een transport van Van de Wetering die veel jachten door Europa transporteert.

Na de eerste inspectie bleek dat de wantspanners niet passen op de studs, dat het lummelbeslag te klein is voor de carbon giek, dat alle stagen te lang zijn en dat de Ronstan rails voor het grootzeil nog niet binnen zijn. Dus het wordt nog iets later voordat we kunnen zeilen…..

Deze mast heeft een bijzonder profiel met aan de voorkant ook een gleuf ! Hierdoor is het aanbrengen van een rail voor de spinakerboom heel simpel geworden: je schuift de rail gewoon in de gleuf en fixeert begin en eind met een inbusboutje.

Op de achterkant van de mast zit de traditionele zeilgroef maar omdat we bij de oude carbonmast een dubbele set Ronstan gelagerde karren hadden, laten we op de nieuwe mast ook een Ronstan rail monteren voor de karren. De rail die op de oude carbonmast zit is met de mast verkocht aan een zelfbouwer. Op de carbonmast zit de rail met boutjes vastgeschroefd maar op de nieuwe mast zijn er z.g. slugs in de zeilgroef geschoven waarna de rail vervolgens met boutjes aan de slugs wordt vastgezet.

Het is nog een flinke klus om o.a. VHF antenne, B&G Masttopunit, trysailrail, grootzeilrail, NASA top/ankerlicht, stoom/deklicht, zalingen, discontinue verstaging, voorstag en Harken furler in te korten, mastvoet op dek monteren, Windex, lopend want (vallen, lazy jacks, etc)

Na nog meer tegenvallers zoals het te lang zijn van alle stagen is de levertijd voor de nieuwe mast opgelopen naar 6 maanden en neemt de irritatie over een steeds korter resterend zeilseizoen toe.

Dinsdag 9 juli is dan eindelijk de mast geplaatst en kunnen we eens gaan uitzoeken of het kleiner gemaakte grootzeil past. De giek blijkt echter te lang te zijn voor de gewijzigde achterstagconstructie….

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s