WIN2WIN2 in de vaart! (Sfeerimpressie)

Negen maanden na aankoop kunnen we dan eindelijk gaan varen met onze nieuwe boot!

We wisten dat we een project te gaan hadden, maar dat het zó lang zou duren viel vreselijk tegen. Nu kunnen we eindelijk varen en gaan genieten van ons prachtige nieuwe schip.

Twee weken geleden zijn we  2x met alleen een fok ter beschikking het IJsselmeer op gevaren. Dat was nog behoorlijk spannend, want het was maar de vraag of we de lijnen goed ingescheerd hadden en hoe de boot zich zou gaan gedragen. Ze stond vooralsnog bekend als een ‘beest’ dat alleen met meerdere professionele bemanningsleden in bedwang te houden was!

Gelukkig ging het goed en alleen met een fok gingen we al 7.5 knopen.

Toen Eltjo tijdens het varen ineens de rockbox met vrolijke muziek onder de buiskap zette (gewoonte bij onze reizen) was het me direct duidelijk: de boot is goedgekeurd!

Voor vertrek naar Thuishaven Wolphaartsdijk hebben we een proefvaart gemaakt met Remco Sol (eigenaar voormalige Winnerwerf). Hij kent de boot van haver tot gort en we waren blij dat hij tijd maakte om even een uurtje mee te zeilen. Er stond flinke wind en dat kwam goed uit. Al spoedig werden er een hoop adviezen gegeven en ons voorstel meteen een rif te zetten werd door Remco onmiddellijk van tafel geveegd! Onder zijn leiding werd het ‘beest’ getemd en daarmee kregen wij ook meer zekerheid dat de modificaties die we hadden laten uitvoeren goed bleken te zijn.

Vrijdag zijn we uitgevaren met Eltjo’s broer Jaap als opstapper mee. Dit is traditie, want hij ging 7 jaar geleden ook mee toen we de nieuwe Win2Win uit Enkhuizen naar Wolphaartsdijk zeilden. De eerste etappe was naar Amsterdam. Er stond een goede wind en we konden lekker zeilend (meest in de regen) naar Amsterdam stuiven! Deze boot zeilt nòg sneller dan de vorige.

Zeven jaar geleden hadden we een leuk verblijf in de Sixhaven gehad en ook nu besloten we daar te overnachten. Voor de zekerheid heb ik maar even de havenmeester gebeld om te vragen of er plaats was en er waren 3 plaatsen vrij. Reserveren ging niet, want wie het eerst komt die het eerst maalt! No problem, want die nieuwe motor heeft nogal power en ik zag ons al liggen in de haven!!

Echter…..

Voordat we de Sixhaven in konden moesten we een brug passeren, maar die bleef nog anderhalf uur dicht i.v.m. de spits!

Inmiddels scheen de zon was het geen ramp om te wachten. Na de brug en sluis zetten we er eens even flink de sokken in om nog één van de 3 gelukzaligen te zijn!

Haha…..de Sixhaven is natuurlijk ook vanaf de andere kant te benaderen en was vol toen wij aankwamen! 😁

Geen nood! In de Amsterdam Marina was plaats genoeg. Daar lagen een aantal sloepen klaar, rijkelijk, in rosé versierd voor de gay pride de volgende dag.

Onze eerste tocht op zee was een succes. De boot loopt als een tierelier, het trimmen ging steeds beter en we vertrokken op het juiste tijdstip om het tij mee te hebben.

In Scheveningen was het gezellig druk, omdat er in de zomer veel passanten zijn, dus bemanning aan boord. De jongste zoon van Eltjo bracht ons een bezoek en na een laatste overnachting van Jaap vertrokken we de volgende dag naar Stellendam.

Met de vorige boot konden we door de Roompotsluis. Daar hangt ook een brug overheen en onze verkorte mast is toch nog te lang om door die sluis te kunnen. Heel jammer, want zo konden we zonder omwegen, zeilend tot de thuishaven komen. Nu restte ons de keuze via Stellendam of Vlissingen. We kozen voor Stellendam en dat bleek nog even een spannend moment op te leveren. Aangezien het opkomend water was, dacht Eltjo wel een shortcut te kunnen nemen in het betonde gebied. Niet dus! We liepen met weinig snelheid aan de grond en dat had tot gevolg dat ik weer onmiddellijk de nachtmerrie van Calais door mijn lijf voelde jagen! Gelukkig kwamen we achterwaarts weer snel los.

Voorbij de sluis troffen we op het Haringvliet een aantal vrije moorings. Dat was nog eens even boffen en we hebben er 2 nachten lekker gelegen.

Vanochtend zijn we daar weer vertrokken en we zijn met een lekker halve windse koers naar Willemstad gezeild. Hier liggen we in de gezellige oude haven, 5 rijen dik.

Morgen nog naar Bruinisse en later deze week uiteindelijk naar Wolphaartsdijk!

Bovenstaande track opkruisend tussen de Volkeraksluis en de Krammersluis. Het Volkerak is heel druk met beroepsvaart en daar is het opletten geblazen. Mede door die 25% meer zeiloppervlak en een nog onbekende boot vond ik het een spannende tocht!

En ik geniet…en niet zo’n beetje ook!

De boot is een slag groter en een stuk jonger. De bankkussens en matrassen zijn amper gebruikt en in uitstekende staat. We slapen nu in de voorhut waar we een matras van 2.20m hebben en ik zelfs vooraan overdwars kan liggen. In plaats van 1 achterhut hebben we er nu 2, die ik voor het gemak maar even de ‘garage’ en de ‘bijkeuken’ heb gedoopt.

Er zijn een hoop nog lege bergruimten, waarover ik me nog moet buigen hoe het te gaan indelen als we weer op reis gaan.

Dan die enorme kuip met de overloop op de grond i.p.v. op kniehoogte en rondom helemaal voorzien van zitplaatsen. De gangboorden en het dek zijn betimmerd met teak en ziet er zo mooi uit. Er is plek op het voordek om de jive te kunnen dansen (of de klompendans, want ik vrees dat Eltjo de jive niet machtig is!) We hebben nu ook poortjes in de zeereling, waardoor je er niet meer overheen hoeft te stappen. Vooral fijn met bagage in de handen

We liggen nu op onze nieuwe ligplaats in de thuishaven en hebben een geweldige mooie plaats met volledig zich op het Veerse Meer. Er staat vandaag flink wat wind en ik ben bezig geweest met het maken van oogsplitsen met een kous erin als vaste lijn voor in deze box.

Behoorlijk minder leuke werkzaamheden van vandaag waren het probleem opsporen van een verstopte, overlopende vuilwatertank. Bij deze wind wilde we niet naar de afzuiginstalatie varen. Dus dan maar zelf, met korte mouwen en handschoenen de arm de tank in. In eerste instantie voelde Eltjo gruis en wilde ik nog een flauw grapje maken over nierstenen, maar toe ik zag wat voor platen zout hij eruit haalde, was mijn vrolijkheid op slag verdwenen. Na 5 liter schoonmaakazijn, een boel chloor en Ajax is de boel weer helemaal schoon en ruikt het weer fris!

Kortom: het heeft wat voeten in de aarde, maar we hebben een prachtig schip en kunnen met Win2Win2 ook weer mooie reizen gaan maken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s