De dood van een Yanmar saildrive….

Omdat de SD50 saildrive van de WIN2WIN2 lijdt aan een bekende Yanmar kwaal n.l. een slippende koppeling, was ik op zoek naar informatie op het internet over de Yanmar SD50 saildrive. Naast vele artikelen over hoe je dit probleem kan repareren vond ik een advertentie op Marktplaats van een complete SD50 drive met elektrolyse schade waarvan het binnenwerk zou nog goed zijn.

Gezien de prijs van originele Yanmar reserve onderdelen zou deze drive een goede koop zijn als er ook maar één onderdeel bruikbaar zou zijn en de koop was snel gesloten.

Thuisgekomen bleek echter al snel dat de lagers op de schroefas volledig verroest waren en dat er zelfs gaten in het staartstuk waren gevallen als gevolg van electrolyse.

Na het verwijderen van het deksel aan de bovenkant van de drive bleek dat het zeewater ook de koppeling totaal heeft verwoest !

De bedieningshendel kon ik nog wel loskrijgen maar ook deze was zwaar verroest.

De conclusie is dat deze drive naar de millieustraat gaat en dat alleen de koelwaterkraan nog bruikbaar was ! Gelukkig deed was de verkoper ter goeder trouw en betaalde hij mij de koopsom terug.

Maar wat blijft is de schokkende schade die electrolyse kan veroorzaken.

2 gedachtes over “De dood van een Yanmar saildrive….

  1. Daar lijk niet veel goeds aan, verkeerden anode of antifouling gebruikt. In sommige antifoulings zit koper in. Koper en AL zijn niet de beste vrienden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s