Verbetering koelbox op de WIN2WIN2

Met onze ervaring van 2 reizen naar de Carieb, krijgt de koelinstallatie vóórdat we vertrekken een grote beurt. Veel vertrekkers merken pas dat de koeling niet goed werkt als ze al in de tropen zijn en zetten de koeling zelfs uit omdat hij te veel stroom gebruikt! Maar zelfs bij een goedwerkende koeling is en blijft deze de grootste stroomgebruiker aan boord en van een verbetering van het rendement krijg je nooit spijt!

De meest voor de handliggende verbetering is het luchtdicht maken van het deksel met een stevige rubberstrip.

Hoewel het stroomgebruik tijdens de “hittegolf” in de afgelopen zomer (2019) wel meeviel (25aH p/d) was eten en drinken soms bevroren waren en zaten er klonten ijs op de verdamper. Maar erger was dat de temperatuur bovenin de koelbox relatief hoog was waardoor voedsel ging bederven. Oorzaak was een foute montage van de verdamper.

In tegenstelling met wat er in de montagevoorschriften staat, was de verdamper onderin geplaatst waardoor de koude lucht onderin blijft hangen i.p.v. circuleert.

Om de verdamper te verplaatsen moest ik de buis waar het koelmiddel doorloopt losmaken van de compressor die echter dusdanig gemonteerd was dat zelfs onderhoud (gas bijvullen) onmogelijk was. Dat gaan we dus ook even veranderen.

De Danfoss BD35 compressor is door Frigoboat voorzien een luchtgekoelde condensor en snelkoppelingen. Dankzij deze koppelingen, kun je de verdamper en compressor in defabriek voorzien van koelmiddel en los verkopen. Bij loskoppelen gaat er slechts een minieme hoeveelheid koelmiddel verloren. Op de bovenkant zit een kort stukje buis met een nippel; deze dient om koelmiddel toe te voegen. Bij een draaiend systeem kan een koeltechnicus m.b.v. een speciaal meetinstrument temperatuur en druk meten en vervolgens koelmiddel uit een drukcylinder toe voegen tot de benodigde druk is bereikt.

Om de koppelingen los te maken moet je 2 steeksleutels gebruiken en goed opletten dat je de koperen buis niet tordeert. Zorg ervoor dat er geen vuil in de koppeling komt door er een plastic zakje omheen te schuiven.

Na het losmaken kon ik het teveel aan buislengte dat opgerold was, voorzichtig een stukje uitrollen om de ca 25cm extra buis die in de koelruimte nodig is te realiseren. De verdamperplaat schroef je los van de wand en daarna voorzichtig de verdamper omhoog brengen en gelijktijdig de koperen buis naar binnen schuiven en in model buigen. Tot slot de oude schroefgaten dichtmaken met een beetje kit.

Nu ik toch de compressor los heb gemaakt is schoonmaken en roest verwijderen eenvoudig en kan ik de veroeste delen eenvoudig met een spuitbus opknappen.

De condensor is voorzien van een ventilator die echter maar een deel van de condensor koelt; deze heb ik vervangen door een grotere die ca 50% meer lucht verplaatst. Dit verhoogd het rendement onmiddelijk en kost maar €7……

De duurste verbetering is de installatie van de Smart Energy Controller van Indel Webasto die er voor zorgt dat in tijden van overvloedige energie (dieselmotor draait of er volop zon- en windenergie is) de compressor doorkoelt tot 1 á 2 graden waardoor een “koudebuffer” ontstaat die weer gebruikt wordt als de spanning op het boordnet is gedaald (b.v. ’s nachts). In vergelijking met de zg “cold plate” dient de inhoud van de koelbox nu als “koude buffer”. Dit werkt dus alleen bij een goed gevulde koelbox. Op de Winner 11.20 hebben we goede ervaringen met deze controller en hoewel de prijs is verdubbeld sinds 2015 blijft het een goede investering.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s