Reparatie Yanmar cone clutch SD50

De saildrive op de WIN2WIN2 lijdt aan de beruchte Yanmar SD50 saildrive kwaal n.l. een slippende koppeling.

Het heeft even geduurd voordat ik tot deze diagnose ben gekomen omdat ik de problemen met inschakelen toeschreef aan de nieuwe (grotere) Flexofold schroef en rommel in de schroef.

De kwaal leek op het niet of laat uitklappen van de Flexofold schroef; pas na flink gas geven begon de schroef te draaien en dan gelijk met veel kracht. Op zich geen groot probleem maar deze kwaal wordt steeds ernstiger totdat hij helemaal niet meer koppelt en dan moet je zeilend aanleggen…..

Maar na het lezen van de Yanmar onderhoudsvoorschriften (iedere 250 draaiuren moet de clutch geserviced worden) en talloze artikelen op internet en de informatie die ik kreeg van een andere Winner 12.20 eigenaar was er geen andere conclusie mogelijk: de cone clutch slipt.

Dit gebeurt vroeg of laat bij alle SD50 saildrives. Traag schakelen en motorzeilen lijken het probleem te versnellen maar ook verkeerde olie is een oorzaak van meer dan normale slijtage.

De hele procedure voor het demonteren staat uitgebreid in filmpjes op Youtube : Demontage clutch

Bij de Winner 12.20 is de demontage natuurlijk niet zo simpel als in het filmpje. Zo moet je al het sleutelen liggend en door een klein luikje doen en zit de uitlaatslang recht boven de clutch waardoor je deze er niet omhoog kan trekken !

Eerste klus is dus deze uitlaatslang kompleet met de flens los te maken van het uitlaatspruitstuk en de slang naar de beluchter los te maken. Daarna kun je de slang over motor trekken en naast de motor parkeren. Tot mijn opluchting zaten de moeren niet erg vast en was de flens vrij snel los m.b.v. een steeksleutel 13. Wel zou de klus met een open ringsleutel 13 sneller gaan.

.

Nu dit gelukt is kan ik met de demontage beginnen. Eerst een deel van de saildriveolie uitpompen, daarna de selector los maken. Dan de moeren van de pignon los maken en deze naar binnen tikken zoals in de film. Wederom ging alles volgens boekje (soms zit niets tegen). Na het verwijderen van het deksel kon de clutch inderdaad zo uit de behuizing getrokken worden !

Omdat ik de repartie van de clutch nooit niet eerder had gedaan heb ik de hulp in geroepen van de Yanmar dealer Van der Rest in Wemeldingen. Op mijn verzoek mocht ik toekijken daar het klusje geklaard werd. Het opschuren van de cone bleek een vrij simpele klus te zijn. Bij het weer in elkaar zetten van de koppeling werden een paar metingen verricht om de slijtage van de cone vast te stellen. Ook de speling onder de topmoer is een item. Op basis van deze meting hebben we besloten een modificatie uitvoeren omdat met de standaard set ringen de speling bij de topmoer dan wel te groot dan wel te klein was. Ik had al eerder op basis van het Youtube filmpje een speciaal thrust lager gekocht ter vervanging van de standaard bronzen ringen. Dit lager is slechts 2mm dik en zal vermoedelijk minder slijten dan de ringen. Op de foto zie je het rechts midden liggen op de verpakking.

Met het nieuwe lager is de speling nu zo klein dat deze onder de minimale waarde zit die Yanmar voorschrijft bij gebruik van de bronzen ringen (0,05-0,5mm). Maar nu zit er een lager in en deze loopt nu heel soepel en we hebben er veel vertrouwen in. En de speling kan immers alleen maar toenemen bij gebruik…l

Rest nu nog de hermontage en olie verversen.

Klik op de pijl om de video te bekijken op de website:

3 gedachtes over “Reparatie Yanmar cone clutch SD50

  1. Dag,

    Ook ik heb last van een slippende SD 50. De oplossing met het speciale lager lijkt me eeen goede oplossing. Heeft u misschien een typenummer voor dit lager.

    Met zeilers groet

    Robert de Boer

  2. de sd 50 heeft en meet fout in de beschrijving deze moet zijn 0,05 en kan met aan passen van de trust collar gewoon geregeld worden .

    naast deze aanpassing is het wijs de klant te adviseren bij gebruik van dit type saildrive
    en een klap of vaanstand schroef over te gaan op de volgende gebruiks gewoonte

    Zeilers hebben de gewoonte om de klapschroef in zijn klapstand te willen zetten dit doen door de
    drive als de motor uit is in zijn achteruit of vooruit te zetten .. want we willen sneller zeilen .
    doordat ze dit doen met niet ingeschakelde motor en drive zal de cone
    doordat er te weining waterdruk op de bladen staat zal schakelcone nooit helemaal inschakelen
    en door jutteren in het conus tandwiel . een hier door veglaasd het oppervlak en zal je 250 uur dit weer moeten doen …

    hoeft niet : gewoon je motor starten en je drive inschakelen in zijn achteruit of vooruit
    en dan in zijn werk de motor uitzetten … tel wel : zo start je hem ook weer .
    in zijn werk waarna je hem rustig in zijn vrij zet . ( anders maak je schade aan je bediening hendeltje )

    1 : de schakelcone zal gegarandeerd 1500 tot 2000 uur meegaan

    ik heb ongeveer 200 drives gereviseerd en cone vervangen dus ik weet klein beetje waarover ik praat .

    SD 50 met vaste schroeven hebben dit probleem niet en de schakelcone gaan gewoon 2000 uur mee

    hartelijke groet Jacht service de waterman Jan Dijkman

    1. Hoi Jan, door een pittige operatie heb je even moeten wachten op mijn antwoord. Jammer dat niet eerder wist dat je zoveel ervaring hebt. De drive is inmiddels vervangen door een SD60 nadat de bouten van pignonas waren losgetrild waardoor een aantal tandwielen total loss raakten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s