Jachtserviceproject: Lewmar Pro1000 ankerlier op Winner 11.20

Wederom een opdracht voor het installeren van een ankerlier op een Winner 11.20. Hoewel er al een (handkracht) lier was geïnstalleerd wilde de eigenaar graag het comfort van een elektrische lier en ik kan hem geen ongelijk geven. Als je een flink stuk lijn en ketting moet binnenhalen en als het waait en er golven staan, hoef je hier niet lang over na te denken !

Op basis van mijn persoonlijke ervaring adviseer ik een bovendekse lier die op het ankerbakdeksel staat. De ankerbak op de Winner 11.20 is namelijk erg ondiep waardoor de ketting snel “stapelt” en de lier vastloopt. Zelfs met een lier boven op het deksel is dit een probleem maar met een gladde RVS ketting is dit probleem nog hanteerbaar.

De oude lier moet nog verwijderd worden

Dit is nu de derde maal dat ik zo’n project ga uitvoeren maar ook nu weer blijkt dat niet alle Winners hetzelfde zijn. De betreffende boot uit 1994 bleek nog geen loze leidingen te hebben t.b.v. dikke kabels voor de lier. Blijkbaar was er toen nog niet zoveel vraag naar een elektrische ankerlier.

Dit levert extra werk op omdat je niet zomaar een kabel over de vloer kan leggen maar dat deze bij voorkeur onzichtbaar wordt weggewerkt achter en onder de betimmering !

Daarnaast moet de bekabeling rond de accu’s worden verzwaard om de veel hogere stroomsterkte aan te kunnen. En dat is dan een goede reden om dan ook een moderne accumonitor te installeren omdat de benodigde shunt dan met weinig extra tijd in de nieuw bekabeling opgenomen kan worden.

De bestaande installatie ziet er netjes uit behalve dan de de accu’s onderling verkeerd zijn verbonden en de kabels te dun zijn. De achterste accu is de laatste in de keten met langere kabels (meer weerstand) naar zowel acculader als gebruikers. Dit heeft tot gevolg dat de voorste accu zwaarder wordt belast dan de achterste.

Stap 1 in het project is de bekabeling te verzwaren, de shunt voor de accumonitor tussen accu en gebruikers te plaatsen en een busbar te plaatsen om de diverse gebruikers op aan te sluiten.

Stap 2 is het plaatsen van de “circuit breaker” die bij de ankerlier is geleverd (70A). Door deze dicht bij de accu’s te plaatsen is de beveiliging tegen kortsluiting optimaal.

Stap 3 is het vervangen van een oude VDO voltmeter door de Victron accumonitor in het schakelpaneel. De diameter van de accumonitor was gelukkig identiek aan die van de VDO instrumenten waardoor de montage vrij vlot ging. Bij het afkoppelen van de 12V voeding van de VDO meter bleek dat deze draad niet gezekerd was. Dit kan ernstige gevolgen hebben in de bedradingsspaghetti die je vaak achter een schakelpaneel vindt.

Stap 4 is het trekken van de kabels, het plaatsen van het relais in de voorhut en de voerschakelaars op het dek.

Een project op zich is de versteviging van het ankerbakdeksel. Deze klus begint met het drogen van het deksel. De sandwich constructie bevat een laag schuim waarin een hoop water is verzameld omdat de schroefgaten voor het beslag niet waterdicht zijn afgewerkt. Ook het gat voor de luchthapper helpt niet om de constructie waterdicht te houden.

Bij verwarmen van het deksel loopt het water er zelfs uit maar echt droog is een kwestie van geduld. Als de vochtigheid voldoende is teruggelopen kan ik aan de slag en maak dan de schroefgaten ook waterdicht.

Met epoxy en glasvezel is het gat van de luchthapper gedicht en is onder de te plaatsn lier, de bovenlaag verwijderd en opgevuld met massief epoxy. Vervolgens een stevige laag multiplex aan de onderzijde waardoor het deksel ca 4cm dik wordt.

Klil op de pijl voor een demonstratie van de lier met de RVS ketting met aangesplitste lijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s