Winner 12.20 special bulletin……

Sinds we de nieuwe Winner 12.20 in ons bezit hebben zij er een aantal kleine verbeteringen uitgevoerd waarvan sommige al op de 11.20 zijn uitgetest. De meeste verbeteringen kun je natuurlijk ook op andere boten toepassen maar ik breng ze nu als Winner specials…

Ikea vuilnisbakken

De bestaande vuilnislades van de 11.20 en de 12.20 hebben tamelijk inefficiënte ovale bak zonder mogelijkheid voor afvalscheiden. Met een kleine aanpassing is de lade geschikt te maken voor 2 Ikea vuilnisbakken van ieder 14L. De ladegelijders en front zijn verplaatst en van één van de 2 bakken is een randje verwijderd.

Verlichting salon

De standaard Cantaloupi inbouwspots zijn af-werf voorzien van 10 Watt halogeenlampen. Het is een kleine moeite om de halogeenlampjes te vervangen door LED maar het nadeel is een tamelijk brede bundel die onvoldoende licht geeft om prettig leeslicht te hebben. Iets meer werk is de Cantaloupi spots te vervangen door standaard Philips inbouw spots met GU5.3 12V 3 Watt LED lampjes en dan heb je heel veel licht met een warme kleur (2700K). Het energieverbruik is dan “slechts” een factor 4 lager maar een boek lezen gaat 10x beter…..

Zitting kaartentafel

De ergonomie van de kaartentafel is voor de navigator niet optimaal: de zitting is te laag of de tafelhoogte is te hoog. Aanpassen is niet veel werk en en-passant kun je de zitting scharnierend maken waardoor je tijdens het varen geen losse plank en kussen hoeft vast te houden als je iets uit de bak wil pakken.

Jachtservice maakt stoelverhoger voor de WIN2WIN2…..

Besteklade

Af werf zit er boven de besteklade een speciale snijplank wat heel vernuftig lijkt maar in de prakijk tegenvalt. De zware kunststof plank is lastig te verwijderen waardoor goed schoonmaken met heet water niet kan. Vervolgens is de besteklade te ondiep. De oplossing is de ladefronten aan elkaar vast te maken en de snijplanklade volledig te verwijderen. Na een kleine verbouwing van de lade zelf, is er nu wél plaats voor 2 Ikea bestekbakken.

g

Isolatie verwarmingsbuizen

De heteluchtbuizen van de dieselkachel zijn allemaal langs de zeewater gekoelde huid gelegd waardoor er een hoop energieverlies optreedt en het dus langer duurt voordat de salon op een aangename temperatuur is. Bovendien wordt het onnodig warm in de machinekamer, BB achterhut en heel onlogisch ook onder de koelbox. Het was even zoeken naar geschikt isolatiemateriaal voor de 100mm buizen voor een redelijke prijs. Uiteindelijk heb ik voor de rechte stukken Rockwool buizen toegepast met ee dikte van 25mm. Voor de bochten moet ik nog verder zoeken (volgende update).

Gasveren

Op de 12.20 zijn gasveren gemonteerd op de motorklep/trap, ankerbakdeksel en alle bakskisten. Vooral bij de motorklep is het belangrijk dat de klep omhoog blijft staan bij werkzaamheden aan de motor. Dit was duidelijk niet meer het geval en ik moest de klep steeds met een touwtje vastzetten. De klep weegt bijna 35 kg en de veren moeten behoorlijk veel kracht uitoefenen om de klep omhoog te houden. Blijkbaar laat de kwaliteit van alle gasveren te wensen over en is vervanging na 7 jaar al noodzakelijk. Gelukkig zijn ze niet zo duur maar dit is de zoveelste reparatie op een weinig gebruikte boot. Aanvankelijk dacht ik dat er te zwakke veren waren toegepast maar toen ik de nieuwe veren vergeefs met de hand probeerde in te drukken was het overduidelijk: de originele gasveren hadden een groot deel van de gasdruk verloren.

Voor de motorklep zijn 2 met een kracht van 59kg nodig, voor de ankerbak 29kg en voor de bakskisten ook.

Koelbox

De koelbox op de 12.20 is veel beter geïsoleerd dan op de 11.20 maar wel met en kleinere inhoud. De compressor zit goed verstopt onder de koelbox en lijkt wel gemonteerd te zijn voordat de kasten van de kombuis en koelbox zijn gemonteerd. Ik kon daardoor geen betere electronische regelaar (de Smart Energy Controller) monteren zonder met enig geweld de compressor onder de koelruimte weg te halen. En bijvullen van het koelsysteem was natuurlijk ook niet mogelijk….

Nu zit de compressor op een los te nemen plaat gemonteerd en met de vulplug aan de voorzijde. (Dat is dat korte koperen buisje met de rubber sok). Nu kan ik een koeltechnicus laten komen om de gasdruk te laten controleren en zonodig bij te laten vullen.

Inmiddels is de nieuwe temperatuurregelaar in bedrijf zijn de settings 2x veranderd waardoor nu de temperatuur 0,5 graden is als de accu’s vol zijn. Bij lagere accuspanning laat hij de temperatuur oplopen naar ca 5 graden.

Extra werkblad

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s