Lockdown WIN2WIN2 verandert in lockup….

Nu we na ongeduldig wachten we weer mogen overnachten in Zeeland kunnen we beginnen met het geplande en ongeplande onderhoud. En gelukkig bij ons aan boord 0 positief geteste, 0 ziekenhuisopnames en 0 patienten op de intensive care !

Nadat we een paar kleine klusjes hebben afgemaakt gaat de boot op de kant voor onderhoud aan de antifouling en saildrive.

WIN2WIN2 in de kraan met een hoop aangroei

Het grote parkeerterrein bij de vereniging in Wolphaartsdijk is nog helemaal in de coronasfeer met tientallen schepen klaar voor tewaterlating maar wachtend op het moment dat hun eigenaren weer naar Wolphaartsdijk mogen reizen. (Belgen en Duitsers mogen heel beperkt reizen). Het is wel eens eerder gebeurd dat er eind april nog een hoop schepen op het droge stonden maar dat kwam doordat het toen nog te koud was om te schilderen (dat was nog voor de klimaatverandering…..). Nu is het inmiddels eind mei en staat het parkeerterrein nog steeds vol !

WIN2WIN2 nog met een blauwe buik

Eén van de geplande klussen is de vervanging van de huiddoorvoer van het log. In deze huiddoorvoer hoort een terugslagklep te zitten die voorkomt dat je een fontijn in de boot krijgt als je het log uit de huiddoorvoer haalt om het wieltje van het log schoon te maken. In de originele B&G versie zit geen klep maar in die van Raymarine wél. Overigens komen bijna alle sensoren van Airmax en zij maken ook de sensoren voor andere merken.

De nieuwe huiddoorvoer voor het log

Experiment met Coppercoat

Het jaarlijkse ritueel van het aanbrengen van een nieuwe laag anti fouling (aangroeiwerende verf) is arbeidsintensief, duur en slecht voor de waterkwaliteit maar absoluut noodzakelijk als je nog voorruit wilt komen. Een beetje aangroei kost je gauw een knoop snelheid en met flinke aangroei wordt dat snel meer.

De fabrikant van Coppercoat claimt dat je met een paar lagen speciale epoxy met koperpoeder ca 10 jaar kan volstaan met afspuiten en licht schuren maar er hangt wel een fors prijskaartje aan. De kleinste verpakking bevat voldoende epoxy, harder en koperpoeder voor 1 liter coppercoat en kost €140 ! Hiermee kun je slechts 4m2 voorzien van de voorgeschreven 4 lagen. Gezien de kosten maar ook omdat niet iedereen positieve ervaring meldt, ga ik alleen het roerblad behandelen om eens zelf te ervaren hoe de Coppercoat presteert. Voordat de Coppercoat mag worden aangebracht moet eerst alle verf verwijderd worden. Ik heb dat met een antifouling stripper (afbijtmiddel) en schuurmachine gedaan.

Het roerblad ontdaan van alle verflagen
Nu met een witte buik…..
Het roerblad is inmiddels voorzien van 6 lagen coppercoat en moet nu minimaal 48 uur droog gehouden worden omdat de gebruikte epoxy oplost in water !

2 gedachtes over “Lockdown WIN2WIN2 verandert in lockup….

  1. Heb jaren ervaring in de watersport, maar heb wel vragen over de antifouling coppercote. Daar jullie winner een saildraife heeft van Yanmar. Deze is van aluminium. Koper en aluminium zijn niet de beste vrienden, potensial verschil. Goed dat je eerst een test doet enkel op het roer. Zou wel even na zien of dit geen invloed heeft op de anoden van de saildrive voor dat je de rest van de romp doet. Maar nooit op de aildrive zelf heb al drive’s gezien die zwaar waren aan getast. Nog veel klus plesier maar liever vaar plezier.
    Joris

    1. Hoi Joris, ik zal erop letten. Het koper op het roer heeft gelukkig geen enkele verbinding met de boot. Wist je dat Yanmar tegenwoordig AL anodes voorschrijft voor de saildrives ? Groeten Eltjo

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s