Stuurautomaat perikelen

Sinds de eerste mijlen in het water ben ik niet tevreden over de stuurautomaat van B&G met JEFA direct drive. Ondanks de zeer geavanceerde sensoren en computers aan boord zijn er continue stuurcorrecties en flinke overshoots na grotere koerwijzigingen. Normaal is dat een questie van opnieuw calibreren maar dat bracht niet het gewenste resultaat. Het handmatig aanpassen van instellingen van de stuurautomaat leverde ook niets op. Achteraf snap ik dat nu wel…

Als bijvangst bij de reparatie van het loszittende toplager van de roerkoning vond ik een probleem in de ophanging van de JEFA drive. Deze “schoenendoos” hangt aan 4 bouten in rubber bussen. De rubber bussen zorgen ervoor dat de de trillingen van de drive geen klankbord vinden in de kuipvloer. De door JEFA voorgeschreven montage met meegeleverde bouten kon door het ontwerp van de 12.20 niet gevolgd worden. Bij de alternatieve montage zijn echter fouten gemaakt waardoor de rubber bussen snel kapot gaan en de drive niet meer goed vast zit. Zodra de drive kan bewegen dan zal de roerstandterugmelder foute informatie doorgeven die de koerscomputer aanzet tot stuurcorrecties terwijl het schip niet van zijn koers is geweken. Dit zorgt voor een constant slingerend stuurwiel….

Hoewel er 2 moeren zijn gebruikt zijn de gebruikte draadeinden niet geborgd in de ingelamineerde aluminum plaat.
De rubber kruimels onder de drive spreken voor zich

JEFA was snel met het kostenloos toezenden van 4 paar rubber bussen maar daarmee was het probleem natuurlijk nog niet opgelost. Ten eerste moest ik ervoor zorgen dat de draadeinden nu wel geborgd zouden worden in de ingelamineerde aluminium plaat. Maar omdat de gebruikte draadeinden eigenlijk al te kort waren moest ik nieuwe draadeinden laten maken van standaard M8x60mm bouten. Bovendien moeten er grotere sluitringen gebruikt worden om het rubber te beschermen tegen de moeren. Zoals verwacht kun je de bestaande draadeinden (veel te) gemakkelijk verwijderen en vervangen door de langere. Dan eerst een veerring, moer en carroseriering. En dan moet de zware drive er weer aangehangen worden. Het is lastig werken in de ruimte bij het roer maar het kan wel.

Veerring, M8 moer, carroseriering, drive met bussen, carroseriering en als laatste de zelfborgende moer

De originele bouten van Jefa zijn inbusbouten waarvan het bovenste deel geen schroefdraad heeft waardoor de rubber bussen langer leven. Jammer genoeg heb ik nu geen andere optie dan bouten met draad en zullen de rubber bussen eerder slijten. Verschil met de oude situatie is wel dat de draadeinden nu niet los kunnen lopen en dat is weer een behoud voor de rubber bussen. De eerste resultaten bij het gebruik van de stuurautomaat zijn positief: geen gebonk meer en mider correcties. Nu nog alles opnieuw calibreren en dan zou het goed moeten zijn.

2 gedachtes over “Stuurautomaat perikelen

  1. Hoi Eltjo, een vulbusje om het schroefdraad van de M8x60 zal wel niet passen. Wellicht kan je de draad insmeren met tweecomponenten lijm over het deel waar hij het rubber raakt (natuurlijk eerst laten drogen voordat je ze opnieuw monteert). De scherpe randen van het schroefdraad worden zo wat minder scherp en zal insnijden op z’n minst vertragen. Het zal RVS zijn vermoed ik maar wellicht is wat vlakker vijlen/ slijpen van dat deel schroefdraad ook een mogelijkheid.

    1. Bedankt voor je bijdrage. De bouten zitten nu al strak in de rubbers en lijm zou dat nog lastiger maken. Volgende keer zal ik de draad afslijpen maar nu zit alles weer inelkaar en functioneert goed.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s