SSB op de WIN2WIN2

Hoewel er ook steeds meer gebruik gemaakt wordt van satelliettelefoons, staat bij veel vertrekkers ook de SSB radioset op de verlanglijst De aanschafkosten van een SSB radioset zijn een stuk hoger dan van een satelliettelefoon maar het gebruik is gratis en dat is bij een satelliettelefoon een heel ander verhaal. Voor een Rondje Atlantic is een satelliettelefoon ondanks de hoge belkosten een stuk goedkoper maar blijf je langer weg is de SSB nog steeds duurder dan een satelliettelefoon maar de baten zijn dan wel hoger. Je kan de kosten reduceren door een gebruikte set te kopen van een teruggekeerde vertrekker maar koop geen oude spullen omdat electronica op een schip geen lang leven heeft en bovendien hebben nieuwe sets een betere performance dan oudere.

Voor een SSB zender heb je echter wel een licentie nodig waarvoor je een cursus met examen moet doen. Je kan kiezen uit de amateur of marcom route; beide vereisen een serieuze studie. Ik heb gekozen voor de ‘F’ licentie voor de amateur frequentiebanden omdat ik een groot deel van de stof al tijdens mijn studie elektrotechniek heb geleerd. Voor minder technisch opgeleide zeilers volstaat echter een “N” licentie hoewel daarwel een aantal beperkingen zijn verbonden maar midden op de Altantic zul je daarop niet gecontroleerd worden….

De functie van de SSB radio is vergelijkbaar met een marifoon (one to many) terwijl de satelliettelefoon meer op een GSM lijkt (one to one). Bij de SSB radio kan iedereen meeluisteren én praten maar dat kan voorlopig niet bij een satelliettelefoon. Na onze zeer positieve ervaringen tijdens onze vorige reizen naar de Carieb komt er op de Winner 12.20 zeker een SSB radioset. Vooral op de lange oversteken was het radionetje met medezeilers het hoogtepunt van de dag ! Maar minstens zo belangrijk is de email functie waarmee je midden op de oceaan emails kan verzenden en ontvangen. Zo kun je ook in b.v. een medisch noodgeval advies krijgen van de Nederlandse Kustwacht of Radio Medische dienst ! Naast de gewone email kun je ook grib files en weerkaarten ophalen om ook onderweg de optimale route te kiezen en voorbereid te zijn als het slechte weer je toch heeft bereikt !

De weerkaart tijdens onze reis naar Horta in 2017

Alle onderdelen zoals ICOM7200, AT141 tuner, SCS Pactor III-USB modem heb ik van onze vorige Winner verwijderd bij de verkoop en het enige nieuwe wat ik ga aanschaffen is een KISS counterpoise. Een counterpoise is in feite een lang stuk draad dat als tegenpool fungeert voor de lange draadantenne (de achterstag). Nadeel is dat de lengte van de draad in de counterpoise moet passen bij de gekozen frequentieband. De ontwerpers van de KISS counterpoise hebben daarom een hele set draden met verschillende lengtes in een soort tuinslang gestopt. De KISS komt in plaats van de dure aardplaten en de altijd corroderende koperfolie waarbij de zee de tegenpool van de antenne vormt.

Daarnaast ga ik het SCS Pactor III-USB modem voorzien van een BlueTooth optie. Dat scheelt weer een kabel tussen modem en laptop waardoor deze minder last heeft van storing door inkoppeling van RF energie tijdens het zenden.

Een simpele verbetering t.o.v. de installatie op de 11.20 is het aansluiten van een GPS bron op het SCS Pactor modem i.p.v. een aparte USB verbinding met het scheepsnavigatiesysteem. Stom dat ik dit niet eerder heb gedaan. Nu kan het modem de huidige positie doorgeven via Bluetooth aan Airmail die de positie nodig heeft om de propagatietabel te maken en om positierapporten te maken.

In de nieuwe installatie heeft de laptop alleen maar een voedingskabel nodig en kan de RF energie dus niet meer via USB kabels de laptop binnenkomen. Zonodig kan ik ook de voeding verwijderen en de laptop alleen met de ingebouwde accu gebruiken. In het verleden heeft RF koppeling regelmatig tot een volledig vastgelopen laptop geleid. De transmitter en modem zijn geplaatst in een bestaande kast in de navigatiehoek. De originele deur ligt inmiddels op zolder en het kastje is voorzien van een plank waarop de transmitter en modem zijn vastgeschroefd.

De ICOM7200 heeft natuurlijk een eigen voedingskabel naar de accu’s om storing in andere apparatuur te voorkomen.

De AT141 antennetuner wordt vlakbij de spiegel opgehangen aan de binnenzijde van de bergruimte voor het reddingsvlot om een zo kort mogelijke verbinding naar de antenne mogelijk te maken.

De speciale HF doorvoer voor de antennekabel

De antenne is de bekende “lange draad” antenne die bestaat uit de achterstag en het stuk kabel tussen de dekdoorvoer en de feitelijke achterstag die vlak bij de masttop is voorzien van een isolator. Aan de onderkant is geen isolator nodig omdat de spruit uit dynema bestaat.

Achterstag met isolator

De KISS counterpoise ligt deels onder het bed in de achterhut.

Bij de counterpoise kreeg ik een leuke kaart met frequenties en afstanden; het is overduidelijk wie de klanten zijn voor dit product!

De inbox van Airmail en het scherm voor het positierapport

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s