Victron DC/DC acculader installeren op Winner 12.20

Tijdens 2 grote reizen heb ik geleerd dat zonnepanelen en een windturbine niet altijd voldoende energie opleveren om de accu’s in goede conditie te houden. Eén dag zonder wind en regen is genoeg om een flinke deuk te slaan in de energievoorraad !Tijdens het zeilen is een (dure) hydrogenerator (Watt&Sea) een goede oplossing maar daar heb je voor anker liggend helemaal niets aan. En dat is echt het allergrootste deel van de tijd !

De meeste vertrekkers zullen beamen dat zij regelmatig “stroom draaien” om de accu’s m.b.v. de dynamo van de motor te laden. Dit gaat zonder een speciale dynamo en/of regelaar niet zo efficient. De laadstroom is om meerdere redenen vaak veel lager dan de dynamo kan leveren en accu’s kunnen absorberen. Zo kan de standaard dynamo van onze Yanmar in de Winner 12.20 volgens de specificatie 80A produceren. Deze laadstroom heb ik echter nog nooit op de laadstroommeter zien staan ! Het hoogste was 50A maar dat slechts een paar minuten waarna de laadstroom daalde tot onder de 20A en dan duurt uren om b.v. 50Ah te laden !

De laadspanning die de dynamo afgeeft is lager dan die van onze 3 traps Mastervolt (walstroom) acculader waarbij vaak met ca 14,5V geladen wordt. Als een standaard dynamo echter op deze hoge spanning zou zijn ingesteld krijg je grote problemen bij langdurig motoren (kokende accu’s). Bovendien zijn de standaard dynamo’s niet geschikt voor een langdurig hoge belasting.

Dit kan veel beter met een speciale regelaar op de dynamo maar daarvoor moet de ingebouwde regelaar buiten werking worden gesteld wat voor de leek is lastige klus is. En ook dan leer je snel dat de standaard dynamo niet gemaakt is voor hoge belastingen. Er zijn speciale hoog vermogen dynamo’s te koop met een bijbehorende 3 traps regelaar maar die zijn pittig geprijsd! Bovendien moet je dan alle bekabeling en accu’s verzwaren om de hoge laadstromen aan te kunnen.

Naast deze problematiek ben ik bezig de installatie van Lithium accus’s voor te bereiden. Het wordt een hybride oplossing worden waarbij lood en lithium accu’s elkaar aanvullen. Eén van eigenschappen van lithium accu’s is echter dat er bijna geen grens is aan de laadstroom waardoor bij laden met de standaard dynamo deze binnen korte tijd verbrandt door hoge en langdurige belasting !

Een oplossing de is het toepassen van een DC/DC converter tussen de conventionele startaccu (lood) en het lood/lithium systeem. Standaard zit daar nu een speciaal laadrelais tussen die sluit zodra de startaccu geladen is.

De Victron DC/DC unit is een volwaardige acculader die de spanning en stroom van de dynamo omzet in een optimale laadspanning en stroom voor de accu’s. De unit geschikt voor o.a. lithium accu’s doordat de laadstroom begrensd wordt.

Het Victron laadrelais tussen start- en huishoudaccu gaat er uit en de DC/DC acculader komt er functioneel voor in de plaats. De unit is volledig programmeerbaar t.b.v. verschillende typen accu’s en toepassingen. De capaciteit van maximaal 30A is aan de lage (veilige) kant: dat is minder dan 40% van de dynamocapacteit maar is eenvoudig te verhogen met een tweede unit parallel.

Na het aansluiten van de startaccu en koppelen met de Victronconnect app wordt gelijk een firmware update uitgevoerd en dan pas kan je instellingen aanpassen.

Nu kan ik instellen welk type accu er geladen moet worden en de installatie gaan testen. Altijd een spannend moment omdat een aansluitfout vaak grote gevolgen kan hebben. Dus eerst alles nog 2x gecontroleerd en alle gereedschap opgeruimd.

Nu komt het moment supréme: ik druk op de startknop van de motor. De startmotor begint te draaien maar stopt ermee voordat de Yanmar loopt ! Shit, ergens zit iets helemaal niet goed. Murphy heeft zich er mee bemoeid !

Nogmaals alles gecontroleerd maar ik kon geen enkele fout ontdekken. Het is natuurlijk wel heel toevallig dat de accu of startmotor net nu de handdoek in de ring gooit! Vorige week was er niets aan de hand.

Maar een meting van de accuspanning tijdens starten bevestigde mijn vermoeden: de spanning van de startaccu stort in tot 4 Volt bij het starten van de motor en dat betekent dat de accu is overleden. Op zich niet zo vreemd want deze accu zat er in toen wij de boot in 2018 kochten nadat hij 2 jaar in de loods had gestaan.

Door één van de 3 huishoudaccu’s te promoveren tot startaccu was het probleem snel opgelost en ja hoor de Victron DC/DC converter functioneerde perfect !

Hiermee is een deel van de overstap naar lithium klaar om enige tijd in de praktijk te kunnen testen. Dat we nu “maar” 220 AH capaciteit hebben in de huishoud/service accu’s is geen enkel probleem bij de korte tochten die we dit kunnen/mogen maken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s