Coppercoat of geen Coppercoat ?

De Coppercoat fabrikant belooft ons voor minstens 10 jaar te verlossen van het jaarlijke ritueel van nieuwe antifouling aanbrengen. Maar er hangt wel een fors prijskaartje aan en dat gezien de huidige koperprijs zeker niet lager gaat worden. Het alternatief: 3 blikken met 2.5L Interspeed Extra, verfrollers, verfbakken, thinner en vuile handen kosten voor een boot van 12m kost meer dan €400 per seizoen.

Coppercoat voor 4m2: €154

Ik heb inmiddels diverse met Coppercoat behandelde schepen gezien die na afspuiten een perfect glad onderwaterschip hadden. Natuurlijk vindt je op internet ook ontevreden eigenaren maar daar is altijd een verhaal bij.

Onze ervaringen met “gewone” antifouling zijn op onze lange reizen naar warme en zonnige wateren zijn niet bepaald positief. Eenmaal aangekomen in de Carieb is het noodzakelijk om regelmatig met een krabber de aangroei van de romp te verwijderen. Als je dan een zelfslijpende blauwe antifouling hadden zwem je dan snel een een wolk blauw water en gaat de aangroei daarna alleen maar sneller. Naast deze nu al terleurstellende eigenschappen is de overheid bezig de regels nog verder aan te scherpen met als doel zo weinig mogelijk van het werkzame gif in de antifouling toe te staan. M.a.w. de antifouling wordt ieder jaar minder effectief!

Kortom, het is tijd om zelf wat ervaring op te doen. Daarom heb ik vorig jaar mei het roerblad helemaal kaal gemaakt en er 6 lagen Coppercoat op aan gebracht. Zelfs voor een relatief klein oppervlak is het al een heel werk om alle verf grondig te verwijderen en met het aanbrengen van 6 lagen ben je ook een dag bezig. De Coppercoat hecht slecht op oude verflagen en deze moeten er echt helemaal af. M.b.v. een speciale afbijt voor antifouling en een hoop schuurschijven is dat bij het roer goed gelukt.

Ik had 1 setje Coppercoat gekocht dat bestaat uit epoxyhars, harder en een zak koperpoeder. In theorie zou je hier 4m2 mee kunnen behandelen wat een beetje teveel was voor het roer waardoor ik er 2 extra lagen op kon zetten. Onverdund bleek het echter nogal stroperig en vloeide slecht uit. Maar na een kleine schuurbeurt was het oppervlak toch heel mooi glad.

We zijn nu een jaar verder waarin we door meerdere oorzaken weinig hebben gevaren en de laatste 7 maanden heeft de boot stilgelegen in de jachthaven wat zeer bevordelijk is voor aangroei.

Licht schuren en klaar
Roerblad na 1 jaar in het zoute water

De aangroei op het roer was zelfs minder dan op de met Interspeed Extra geschilderde romp en het lijkt er dus op dat de Coppercoat goed heeft gewerkt !

Het leek een goed moment om de volgende stap te zetten en de kiel aan te pakken. Na eerst een hoop geklieder met een antifouling remover, schrapers, plamuurmessen en krabbers uiteindelijk met de schuurmachine verder. Korrel 60 bleek nog steeds vrij snel vol de lopen met de zacht geworden antifouling. Zelfs een haakse slijper met een lamelschijf was geen succes. De twijfel werd steeds groter of het zou lukken alle antifouling op deze manier te verwijderen. Wel werd de kiel uiteindelijk heel mooi glad ondanks de resten van de antifouling ! Na overleg met de leverantier van de Coppercoat werd de twijfel nog groter. Onduidelijk was of de primers die de gieterij en Medemblik Yachtservice hadden aangebracht een twee componenten epoxy was. Dus toch ook maar naar MYS gebeld voor overleg. Remco bevestigde dat er een twee componenten primer opzat maar ook dat het absoluut noodzakelijk is om alle antifouling te verwijderen omdat anders de Coppercoat blaasjes zou gaan vormen en alle werk voor niets zou zijn. De kiel is eigenlijk het moeilijkste deel van het schip voor de Coppercoat. De enige uitweg is stralen en opnieuw epoxy primer lagen aan te brengen en dan pas Coppercoat.

De kiel lijkt mooi glad maar al die donkerblauwe stippen zijn nog resten Interspeed Extra antifouling ! Dit komt doordat het oppervlak van de gegoten kiel niet 100% vlak uit de mal is gekomen. Eigenlijk had de kiel na de expoxyprimer eerst geplamuurd moeten worden.

Aangezien stralen op het terrein van de WSVW geen optie is, heb ik besloten de Coppercoat niet aan te brengen en dit seizoen toch weer gewone antifouling te gebruiken. Op de foto is net weer een laag Primocon aangebracht. Na de tweede laag kan er weer Interspeed Extra op en zien we volgend jaar wel hoe we verder gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s