Onderweg naar het zuiden: de eerste etappes

Maandag 28 juni hebben we Vlissingen verlaten met 3 knopen stroom mee maar wederom zonder wind. Het lijkt een herhaling van vorig jaar toen er bij vertrek ook geen wind stond. Toen stak de wind na een paar uur op, maar deze keer pas om 13.00 uur nadat we ca 5 uren op de motor hadden gevaren. Eenmaal weer zeilend verbetert de stemming snel.

De oversteek van de vaak drukke Westerschelde.

Door om ca 2 uur na hoogwater te vertrekken richting zuiden heb je echter wel een groot en lang voordeel van de stroom. Met de zwakke wind is stroom mee echt een must have! Pas om 14.00 uur toen we vlakbij Duinkerken waren keerde de stroom, waardoor de laatste mijlen relatief traag gingen. Omdat de wind in een ongunstige hoek zat moesten we met een paar korte slagen het laatste stuk afleggen en dat maakte het urenlang motoren weer een beetje goed. Bij binnenkomst in de haven scheen zowaar de zon en konden de warme kleren weer uit.

De laatste mijlen naar Duinkerken

De jachthaven van Duinkerken is al jaren aan een opknapbeurt toe: de kraan is half gesloopt en de brandstofpompen staan ook al jaren te verroesten. Het enige pluspunt (naast de vriendelijke ontvangst door de havenmeester) is de Uship watersportwinkel die vlakbij de jachthaven is. Het hele industrieterrein waar de jachthaven en Uship zijn gevestigd ademt een sfeer van vergane glorie uit. Het centrum van Duinkerken is echter een ander verhaal en ligt op korte afstand van de jachthaven. Ook een flinke Leclerk supermarkt is dichtbij.

De brug over de sluis
Beroemde Duinkerkenaar…..

Aan het eind van de dag komt ook de Stoute Maartje aan (klant van de jachtservice) en we ontvangen de bemanning met koud bier en daarna met een warme maaltijd bij ons aan boord. Het werd een erg gezellige avond en we besloten de volgende dag samen naar Boulogne te varen ondanks de matige weersverwachting.

De Stoute Maartje loopt binnen

De volgende ochtend is het inderdaad echt weer om lekker binnen te blijven maar we gaan de uitdaging toch aan. De verwachte 15 tot 20 knopen wind mag toch geen probleem zijn, maar de wind blijkt meer west dan noord te zijn en het is dus een hoog aan de wind traject naar Cap de Griz Nez. Bovendien regent het vaker wel dan niet.

In volledige bepakking vertrekken we uit Duinkerken

De 2 tot 2.5 knopen stroom mee is natuurlijk fijn maar als de wind en golven tegen de stroom in lopen is de lol er gauw af. De WIN2WIN2 gaf er niet om en ploegde met een flinke snelheid door het water. Een beetje zeeziek, koud en met een zwaar bewolkte hemel met regelmatig een bui ben ik blij als we de Cap de Griz Nez hebben gerond en de wind afneemt en niet langer tegen de stroom ingaat. De fok gaat op de boom en Boulogne Sur Mer komt in zicht.

De passantensteigers in Boulogne zijn grotendeels leeg en we kiezen zelf een plek. Stoute Maartje (Dehler 47) komt later naast ons liggen.

WIN2WIN2 in Boulogne Sur Mer

De passantenhaven van Boulogne is niet veel soeps, maar de stroomkasten op de steigers zijn wel vernieuwd. Mede door het rotweer hebben we geen zin hier nog langer te blijven en daarom gaan we de volgende dag verder naar Dieppe. Veel wind wordt er niet verwacht maar dat blijft voorlopig zo en we willen toch verder desnoods maar weer een eind op de motor.

Vlak voor de havenuitgang hijsen we de zeilen en zetten koers naar Dieppe. De wind neemt echter steeds verder af en als de bootsnelheid naar de 3 knopen is gezakt starten we de motor een gaan de zeilen naar beneden. De plotter gaf inmiddels aan dat we pas de volgende dag zouden aankomen als de snelheid niet omhoog zou gaan…..

Na een paar uur motoren nam de wind langzaam toe en toen hij de 8 knopen begon aan te tikken hebben we de zeilen weer gehesen en vanaf dat moment werd het steeds leuker. De boot liep als een trein en er de zon kwam er ook nog even bij. De nieuwe zeilen van Hagoort geven de boot een snelheid die ruim boven de waarden uit de polaire diagrammen komen !

De WIN2WIN2 op koers naar Dieppe

Lilian had deze keer de primeur van het zien van dolfijnen. Nog in de verte waar ze waarschijnlijk op jacht waren naar vis. Maar zoals altijd komen de dolfijnen naar ons toe en spelen rond de boot. Ze zwemmen schijnbaar moeiteloos met 8 knopen mee voor de boeg ! Van dolfijnen wordt iedere zeiler blij en ik heb nog wat leuke opnames kunnen maken voor onze reisverslagen.

Flinke jongens deze keer en altijd even speels

De wind was ons gunstig gezind en ruimde ca 20 graden waardoor we zonder overstag te gaan in één slag naar Dieppe konden zeilen. Voor onze medezeilers die ook naar Dieppe voeren was dit een lesje in wedstrijdtactiek: eerst de lange slag afmaken en alleen bij forse windshifts overstag gaan.

De windshift kwam precies op tijd !

Bij Dieppe is het verplicht je tijdig te melden via de marifoon voordat je naar binnen kan varen, maar omdat het ferryverkeer natuurlijk op een laag pitje staat door corona hoefden we niet te wachten en konden we direct naar binnen. Toevallig moest natuurlijk ook net een visser naar binnen maar deze gedroeg zich keurig en bleef netjes achter en naast ons varen.

Vandaag (vrijdag) hebben we een havendag en doen we waar we zin in hebben. Zaterdag door naar Fecamp om Benedictine in te slaan.

Morgen dus verse vis op tafel !