Vanuit Dieppe verder naar het zuiden kwakkelen…

Deze reis wordt overheerst door lage windsnelheden uit zuidelijke richtingen, regen, herfststormen en getijdestromen. Het vakantieweer waar we naar op zoek zijn hebben we in Bretagne in ieder geval nog niet gevonden. Misschien is het op de Grevelingen wel beter weer dan hier ! Maar tussen de buien door zijn er gelukkig nog wel momenten dat we kunnen genieten van een beetje zon en wind. Bovendien loopt de boot dan super en zijn er geen technische problemen apparatuur of motor.

Of te veel of te weinig wind uit de verkeerde richting

Na 2 nachten Dieppe zijn we weer uitgevaren en hebben koers gezet naar Fecamp om daar in ieder geval 2 flessen Dom Benedictine te scoren bij het museum- en productielocatie van het bijzondere likeurtje. Natuurlijk kun je deze likeur ook in Nederland kopen, maar zelf bij de bron gehaald smaakt toch altijd beter…

De route loopt langs de kust maar de windrichting bepaalt natuurlijk de werkelijke route. Het eerste uur moest de Yanmar weer voor de voortstuwing zorgen, maar daarna konden we zowaar zeilen met 8 tot 10 knopen wind op een aandewindse koers die in de goede richting lag. De wind nam echter alweer langzaam af en om 1 uur moest de motor weer aan om nog enige voortgang te boeken en op tijd aan te komen in Fecamp voordat de stroom keert en het allemaal nog veel langer gaat duren. Na bijna 2 uur motorherrie kwam de pier van Fecamp in zicht en waren we met de nieuwe WIN2WIN2 weer een stukje zuidelijk dan we ooit waren geweest met deze boot!

Om 3 uur voeren we de haven binnen waar midden in de ingang een grote ponton lag met een kraan die een damwand aan het plaatsen was. Later bleek dat dit onderdeel was van een project om elektriciteitskabels van windparken aan land te brengen.

Omdat we de volgende dag weer verder willen gaan we na het afmeren en opruimen van de boot eerst een wandeling maken naar het Palais de Benedictine om likeur te kopen.

Het Palais Benedictine
Met 2 van deze flessen kunnen we weer even voorruit…..

Het reisdoel voor de volgende dag was Ouistreham in de Seine baai, maar dat zou anders lopen.

De Seine baai met de D Day stranden

Bij vertrek uit Fecamp stond er wederom een zwakke ZO wind, maar samen met de stroom kwamen we nog redelijk vooruit. De wind nam echter weer af en het reisdoel van Ouistreham leek een zaak van veel geduld te worden en ik had eigenlijk al besloten maar linksaf te slaan en naar Le Havre te gaan. Daar waren we nog niet eerder geweest en scheen een flinke jachthaven te hebben. Aan de horizon kondigden zich echter een paar flinke buien aan en de zeilpakken werden alvast aangetrokken. Toen de buien ons troffen draaide de wind flink en nam toe tot 23 knopen. En zo konden we halve wind onder vol tuig naar Le Havre planeren !

De regels voor het oversteken van de geul zijn nog strenger dan voor de Maasmond !

Bij Le Havre varen grote schepen de haven in en uit en jachten mogen eigenlijk niet in de betonde geul komen, maar om in de jachthaven te komen moet dat toch wel. De haven ligt direct achter het havenhoofd aan bakboord. Voor de zekerheid heb ik ons toch maar even via de marifoon gemeld bij Le Havre Port Control. Vlakbij de ingang zagen we dat de seinlampen allemaal op rood stonden, maar Port Control liet weten dat we gewoon door mochten varen mits we aan de noordkant bleven. Er kwam echter een flink schip naar buiten en een begeleidingsboot van de haven kwam nijdig op ons af varen met wilde gebaren. Gewoon negeren dus en de haven in !

Tot onze verrassing bleek Le Havre en prachtige boulevard langs het strand te hebben met opvallend veel speel- en sportgelegenheden. En natuurlijk een hele rij horecagelenheden. Het was er gezellig druk en ook even mooi weer hoewel het hier ook net flink had geregend.

De weersverwachting voor de komende dagen was barslecht met windsnelheden tot 100km/uur en de vraag was waar we dit weer gingen uitzitten. Volgens de Shell Channel Pilot is de Le Havre marina een erg onrustige plek bij wind uit het zuiden en laat dat nou precies op ons afkomen ! Bovendien hadden we al gemerkt dat langsvarende schepen al voor een flinke deining zorgden in de haven. Dus dan toch nog maar even naar Ouistreham op de dieselmotor, want er stond weer eens geen wind (de bekende stilte voor de storm). De zee was zo vlak als een spiegel en de hemel egaal grijs bewolkt. Kortom we waren opgelucht toen we veel te vroeg bij de sluis in Ouistreham arriveerden.

Na de sluis ligt een grote en moderne jachthaven met een hoop watersportbedrijven eromheen. We liggen hier op binnenwater (zoet) en de zee lijkt erg ver weg hoewel dat hemelsbreed misschien een halve mijl is. De populieren ruisen in de wind en de regen klettert op de buiskap. De volgende dag is het best redelijk weer en maken we een wandeling naar het centrum van het dorp en de Lidl die iets verder lopen is.

De lokale bioscoop
Bij de sluis kunnen we het kanaal oversteken naar de jachthaven

Van Ouistreham willen we naar Cherbourg maar door de nog steeds zwakke wind besluiten we een tussenstop bij St Vaast te plannen. Dit is wel een haven waarvan de ingang droogvalt bij laag water dus timing is belangrijk als je minimaal 2.20M water nodig hebt om niet aan de grond te lopen! De wind neemt echter toe naar een aangename 12 knopen en we dreigen veel te vroeg aan de komen. Voor St.Vaast is echter een heleboel ruimte om te ankeren en zo het juiste tijdstip af te wachten en we varen dus full speed door. Als eenmaal het anker erin ligt besluiten we niet meer de moeite te nemen naar de haven te varen en €45 uit te sparen aan havengeld. Afgezien van een paar behoorlijk asociale vissers die vol gas vlak voor ons langs varen hebben we een heel rustige nacht achter het anker.

Het vervolg naar Cherbourg is meestal een lastig stuk met sterke getijdestromen. Je kan zomaar 3 tot 4 knopen stroom mee of tegen hebben. De stroomkaarten uit de pilot en de tijd van hoog water in Dover gaven aan dat we tegen 2 uur bij de Cap de Barfleur moesten zijn voor stroom mee.

De stroomkaart geldig voor 1 uur na hoogwater Dover

Het eerste stuk tot Cap de Barfleur was saai: af en toe regen, 6 tot 10 knopen wind en geen enkel zonnestraaltje. Hoe dichter we bij Cap de Barfleur kwamen hoe meer de wind toenam en de stroom ook. Binnen korte tijd voeren we met 3 knopen stroom in de rug tegen een wind van 16 knopen met bijbehorende korte golven (wind tegen stroom) maar met 10 knopen SOG schiet het wel lekker op. De schijnbare wind zoals je die op de boot ervaart is dan wel 26 knopen en dat is pittig. Deze keer draaide de wind ook nog de verkeerde kant op en moesten we nog een aantal keren overstag voordat de we Grande Rade bij Cherbourg bereikten.

De route langs de kust volgens Navionics (met een motorboot)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s