Etappe Cherbourg – Roscoff

Deze reis hebben we 10 dagen in Cherbourg gelegen om meerdere redenen: a) er stond te weinig wind om verder te gaan b) het is een erg leuke stad om te zijn c) er was een hoop vertier in de haven d) een hoop sociale contacten met andere zeilers uit Nederland en tot slot zeilvrienden (Sark) die we kennen van onze eerste reis die hulp nodig hadden bij een defecte stuurautomaat.

Onze eerste toeristische activiteit was een hike naar het Bevrijdingsmuseum dat op een flinke heuvel staat vlakbij de haven. De route gaat langs de hypermarché Carrefour en een prachtige botanische tuin.

In de “Jardin Public” staan prachtige bomen, struiken, planten en speeltoestellen en bankjes voor zeilers om te genieten van spelende kinderen

De weg naar het museum loopt omhoog langs een bosrijke berg en in iedere haarspeldbocht staat een bankje om uit te rusten en naar andere zwoegers te kijken.

Even pauze en genieten van de rust
Het uitzicht over de stad en havens
De entree van het museum
Het Pilot MFD van de B&G stuurautomaat

In een vorig blog schreef ik dat er geen technische problemen waren maar er was wel een probleem met het Pilot MFD van de stuurautomaat. Het display viel soms uit maar de stuurautomaat had daar geen last van. Hoewel ik eerst bang was dat het niet meer in productie zijnde apparaat in de vuilnisbak kon, bleek dat de storing veroorzaakt werd door slechte contacten. De reparatie moest echter wachten totdat ik een maatje 7 TORX gereedschap kon kopen om de unit te openen. Onmiddellijk was duidelijk dat lekkage de oorzaak was van de storing. Jarenlang een paar druppels zeewater is funest voor de aluminium behuizing en de printstekkers. Gelukkig was een beetje contactspray voldoende om het probleem op te lossen (letterlijk). Deze “reparatie” is goed genoeg voor dit seizoen, maar vroeg of laat zal ik toch een kompleet nieuwe stuurautomaat moeten kopen, omdat alle nieuwe apparaten op NMEA2000 zijn gebaseerd i.p.v. het oude Fastnet van B&G.

En nu werkt hij weer goed zonder rare hick-ups.
De mobiele zeilmakerij voert een kleine modificatie uit aan de huik.

Na 9 nachten Cherbourg is ons volgende reisdoel Carteret wat een dagtochtje is. Eerst naar Cap de Hague en dan links af met de stroom mee. We vertrokken ‘s ochtends om 8 uur in een totale windstilte.

De windmeter gaf 0,1 knoop aan. Hoewel we genoeg hebben van het motoren zat er toch niets anders op als je nog ergens wil komen. Toen we de haven uitvoeren hadden we snel 2 knopen stroom mee wat nog toenam naarmate we dichter bij Cap de Hague kwamen. Maar veel belangrijker was dat er na Cap de Hague wind opstak en de motor kon eindelijk uit. De rest van de reis was een genot: bijna aan de wind met 10 knopen wind en ook nog stroom mee !

Het ronden van Cap de Hague was deze keer een eitje…

Carteret is een categorie C haven en we kunnen daar pas in als het bijna hoog water is. Op de kaart kun je zien dat het voor de ingang opdroogt tot 4 meter wat aangegeven wordt met een streepje onder het getal wat normaal de diepte bij het Lowest Astronomical Tide (LAT) aangeeft. Als er bij de aller-allerlaagste eb (LAT) een berg zand van 4m voor de ingang ligt moet je dus wachten totdat het water 4m + onze diepgang van 2.2 = 6.2 meter is gestegen. In de getijdenapp zoek je dan op wanneer het water minimaal 6.2m hoger staat dan LAT (plus marge !!!). Daarnaast moet je even controleren of de flap waarmee de haven tegen droogvallen wordt beschermd open staat als je aankomt ! Dat kun je vinden in o.a. de Shell Chanel Pilot. Daar staat dat de flap openstaat tussen 2 1/2 uur voor en 2 1/2 na het lokale hoogwatertijdstip. Bij opening staat er echter nog maar 1.5m wat voor ons te weinig is.

En zo kwamen wij tot de conclusie dat we tussen 13 en 16 uur veilig naar binnen kunnen.

De flap is dicht en de ingang van de haven valt droog

De eerste keer dat je zo’n haven aanloopt is doodeng, maar de volgende keer gaat het al met meer zelfvertrouwen.

Het leukste van Carteret is het enorme strand en dat trekt een hoop toeristen die allemaal met de auto komen waardoor het parkeren lastig is. De haven is vrij nieuw en goed georganiseerd. Alles werkt behalve zoals gewoonlijk de WIFI op de steiger.

Een hele rij mini strandhuisjes van ca 2x2m

De volgende etappe gaat naar Roscoff of verder indien er wind staat. Na vertrek uit Carteret om 2 uur stond er een prachtig windje en met ca 45 schijnbare wind ging de WIN2WIN2 in galop richting Jersey. Omdat er allerlei berichten leest over de COVID regels rond de kanaaleilanden leek het mij verstandig de Jersey Coastguard even op te roepen en te vragen of wij zonder problemen langs de eilanden mochten varen. Dat bleek gelukkig geen probleem.

Tegen middernacht was de pret over: de wind was inmiddels achterlijk en gezakt naar 9 knopen. Dit is zonder spinnaker echt te weinig en er zat niets anders op de zeilen te laten zakken en de motor te starten. Tegen de ochtend liepen we de haven van Roscoff binnen en toen we goed en wel vastlagen stak de wind op…..

Nog even over de spinnaker: we hebben een Parasailor van 140m2 in het vooronder liggen maar ik durf hem er niet alleen op te zetten. Hij is ook een maatje groter dan de standaard 12.20 spinnaker en ik vond de 89m2 die we op de 11.20 hadden al een flinke maat. Kortom, hij is weer te koop !

Inmiddels liggen we bij Cameret Sur Mer geankerd bij het strand na een voorspoedige tocht maar ook wel weer een paar uur motoren….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s