Vakantie in Bretagne

Na de laatste blogupdate zijn de vaarplannen voor deze vakantie aangepast door de toenemende onzekerheden rond Covid. Spanje hebben we uitgesteld naar volgend jaar en inplaats daarvan gaan we langs de Normandische en Bretonse kusten. Deze kusten zijn vaak spectaculair met veel rotsen, zandstranden en de sterke getijdestromen. Het tij dwingt iedere tocht in een bepaald tijdschema, maar als beloning ga je vaak 2 tot 4 knopen sneller dan alleen op windkracht.

Na Cameret Sur Mer zijn we doorgevaren naar Morgat. Dat is een tochtje van ca 15M maar hemelsbreed slechts een paar km. Morgat is een echte Franse badplaats met een enorm strand (vooral bij eb) en een flinke zeilschool en verhuur van kano’s, surfplanken, catamarans, en SUP’s .

De route van Camaret naar Morgat
Voor anker in de baai bij Morgat

Bij Morgat is een mooie jachthaven maar ankeren in de grote baai is wel zo leuk en bespaart €45 liggeld per nacht. Om ons heen geven de zeilscholen les aan kinderen vanaf 4 jaar. Ze zitten dan met z’n drieën in een Optimist die dan ook nog eens is voorzien van 2 (!) kleine zeiltjes: 2 kinderen hebben ieder een schoot vast en de derde stuurt. De wat grotere kinderen zitten met z’n tweeën of drieën op een kleine catamaran.

De surfschool op sleep….

Morgat staat ook bekend om de rotsachtige kust met vele kleine grotten. De hele dag varen rondvaart boten toeristen rond voor €25 tot €35 per persoon. En er staan gewoon rijen mensen te wachten tot ze mee kunnen !

De kust bij Morgat

Voor ons kost het geen geld maar we moeten dan wel met eigen vervoer gaan. Dus hebben we onze nieuw dinghy, de FRIB opvouwbare rib met enige moeite naar het voordek gesleept en opgepomt. Vervolgens met de elektrische vallier het ding opgehesen en over de reling gezwaaid en in het water laten zakken. Met de lier gaat het toch wel heel wat gemakkelijker dan met z’n tweeën de boot optillen en over de reling weer in het water laten zakken. We hebben ook een nieuwe buitenboordmotor aangeschaft. De oude 2 takt 4pk Suzuki doet nu dienst bij een café voor een drijvend terras ! De nieuwe is ook een Suzuki maar dan een moderne 4 takt en ook een slag sterker nl 6 pk.

Met een fietsslot kun je ook een motor vastleggen..

Geadviseerd werd een 8pk om de FRIB in plané te krijgen maar dat werd mij iets te gek: ik moet het ding ook nog kunnen tillen als je in een wiebelende boot staat! Maar tot onze verrassing bleek het toch mogelijk te zijn de boot in plané te krijgen als je op het juiste moment een flinke golf af kan varen. Maar ik geef toe dat een 8pk beter zou zijn maar als ik er alleen in zit is planeren geen enkel probleem en we hebben eigenlijk nooit haast.

Na een paar dagen genieten van de zomer in Morgat gaat de reis verder naar Audierne. De route loopt via de beruchte Raz de Sein en vereist een goede timing. Gelukkige was het bijna dood tij en stond er niet al te veel wind maar toch was het een weer een wilde rit en waren we opgelucht dat we er doorheen waren.

De rest van de tocht naar Audierne moest op de motor omdat na de Raz de wind helemaal wegviel. Omdat we vrij laat bij Audierne aankwamen kiezen we ervoor om vlakbij Audierne te ankeren bij Sainte Evette.

De volgende ochtend varen we de snelstromende rivier op keurig langs de boeien maar zelfs dat is niet altijd voldoende zullen we leren bij een volgend bezoek! Omdat de ligplaatsen met voldoende waterdiepte in de jachthaven vol zijn krijgen we een ligplaats aan de nieuwe steiger voor vissersboten.

Aan de steiger in Audierne

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s