Etappes Guernsey, Roscoff maar niet Granville

Na een paar dagen heerlijk zomerweer in Camaret werd het tijd om verder te gaan. De windverwachting was niet geweldig, maar dat is de laatste weken steeds zo. Meestal te weinig en soms veel te veel. Vandaag hoogstens 10 knopen wind en uit wisselende richtingen.

Het tij bepaalt weer hoe laat wij de haven kunnen verlaten en dat is vandaag tussen 11 en 13 uur. Vandaag willen we naar Granville en ook daar hebben we weer te maken een strand voor de haveningang. Maar dat lijkt aardig uit te komen gezien de vaartijd en lokaal hoogwater. Het is ca 35 mijl een afstand die in ca 5 uur afgelegd moet kunnen worden.

De route naar Granville

Nadat we de haven hadden verlaten werden we direct geconfronteerd met een flinke zeegang die het gevolg was van harde wind eerder deze week. Ik verwachtte dat we na het hijsen van de zeilen daar minder last van zouden krijgen, maar dat viel zwaar tegen omdat we bijna een voor de windse koers naar Granville moesten varen. Na een paar minuten heftig rollen had ik er al helemaal genoeg van en overwoog terug naar de haven te gaan, maar daar was het alweer te laat voor gezien het tij. Na ampel beraad hebben we het roer omgegooid en koers naar Guernsey gezet. Dit was bijna aan de wind en dat kan onze boot heel goed en van de swell heb je door de stabiliserende werking van de zeilen veel minder last. En als bonus hadden we ook nog stroom mee. Na een voorspoedige tocht viel vlakbij Guernsey de wind weg en keerde de stroom en moest de motor de laatste mijlen het werk doen. Lilian was erg blij met de nieuwe bestemming omdat ze een Tilley Hat wilde kopen die op Guernsey te koop zou zijn bij de winkel boven het tankstation in de haven.

WIN2WIN2 bijna aan de grond tijdens eb bij het tankstation

Dus onze eerste stop was bij het tankstation waar we dan ook mooi de dieseltank konden vullen. Jammer genoeg was de Tilley Hat hoed niet in de gewenste kleur/maat op voorraad (ook niet in andere winkels op de wal) en hebben we het anker laten vallen in de Havelet baai die naast de (dure) jachthaven ligt.

Havelet baai

Deze kleine baai wordt ook gebruikt door de zeilschool en zwemclub waardoor er altijd wel wat te beleven valt. Omdat er alweer weinig wind werd verwacht zijn we hier 2 dagen blijven liggen, maar toen hadden we er genoeg van en zijn we ondanks de bijna geheel afwezige wind vertrokken richting Roscoff.

Alweer geen wind….

De weersverwachting gaf echter ca 10 knopen wind aan voor het eind van de ochtend en zowaar er kwam een beetje wind, maar zo weinig dat we zelfs op de aan de windse koers slechts 3 knopen liepen, waardoor de reis wel erg lang zou gaan duren. Dus dan toch maar de motor bij op een laag toerental (ik hoop dat ze dit niet lezen bij de Winnerclub…). Aan het eind van de middag voeren we langs Les Sept Iles en belandden we in een sterke tegenstroom van 3 knopen, waardoor bij een bootsnelheid van 6 knopen er maar 3 knopen overblijft ! Dus de pilot gepakt om te kijken of en waar we bij Les Sept Iles konden ankeren.

Overnachten werd afgeraden behalve bij rustig weer en dat was het zeker. Uiteindelijk hadden we een heerlijke ankerplek en rustige nacht. De eilanden zijn broedplaatsen voor vele bijzondere vogels en we denken wat papegaaiduikers gezien te hebben. De volgend ochtend konden we om 11 uur gaan varen met nu 3 knopen stroom mee richting Roscoff !

Tussen de rotsen bij Ile Bono

En wederom nauwelijks wind en dus weer diesel verstoken, maar het was prachtig weer en een vlakke zee vol met grote rotspartijen.

De baai bij Roscoff

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s