Wie zijn wij

20130627-223846.jpg

Lilian:

Ik ben 57 jaar en moeder van 1 volwassen zoon.
Mijn beroep is basisschoolleerkracht en Remedial Teacher in hart en nieren.
Eltjo heb ik leren kennen in 2008 en vanaf die tijd ben ik met het zeilen vertrouwd geraakt.
In mijn jeugd heb ik veel gesurfd en heb ik leren spelen met de wind op het water.
Opgegroeid in een gezin met een motorboot, waarvan in de zomermaanden gebruik gemaakt werd in voornamelijk de Biesbosch en de Friese meren.
Het bootleven is mij dus met de paplepel in gegeven.
Om het zeilen nog beter onder de knie te krijgen heb ik in 2011 een Splash gekocht en ben daarmee op het Veerse Meer gaan oefenen.

Vanaf 2009 als zeilster, opstapper en schipperse actief deelgenomen aan de zeemancipatie, een evenement van de Nederlandse Vereninging van Toerzeilers. In die tijd ook praktijkles manoeuvreren gehad o.l.v. bootmeester M.v.d.Veen. Dit echter op de vorige boot, een Winner 9.50 uitgevoerd met helmstok.

Toen we besloten een rondje Atlantic te gaan zeilen heb ik ter voorbereiding een aantal workshops gevolgd en een korte cursus Kustnavigatie.
Mijn bijdrage aan de voorbereiding voor deze reis, heeft voornamelijk bestaan uit het fabriceren van allerlei hoezen, bimini’s, gastenvlaggen, horren, aankopen van alles wat op de achterste meter van de boot gemonteerd is (windpilot, windgenerator, buitenboordmotor).
Verder het moreel ondersteunen en complimenteren van Eltjo, die de kennis, handigheid en mogelijkheid had om een lange lijst met aanpassingen aan de boot te realiseren!

Voor de reis heb ik een onbetaald verlof verkregen, waardoor ik nu deze trip kan maken.

Omdat ik een jaar voor ons vertrek al mijn schouder gebroken heb en een paar maanden later mijn ellepijp en je ervanuit kan gaan dat je dit niet nog eens meemaakt, hoop ik verder ongeschonden in de thuishaven aan te komen in de nazomer van 2015.

Lilian

Ja, en dan nu mijn verhaal (Eltjo):

Geboren in Groningen in Huize Tavenier (1957) en opgegroeid in Eelderwolde, een klein dorp tussen “de stad” en Eelde/Paterswolde. En dus vlakbij het Paterswoldse Meer !
Na de pony periode en basisschool, heb ik leren zeilen bij de toenmalige DTP, toen ouders dat nog zelf organiseerden. Mijn zeilcarriëre liep via een door mijn vader zelf gebouwde Piraat, Flits, FJ, Laser, Yngling, een gehuurd Waarschip 900 en een Duetta, naar een eigen Winner 950 (2005) en nu dus een Winner 1120 (2011). Vooral in de Flits en FJ veel wedstrijden gezeild in de naaste omgeving (Flits) maar ook op nationaal en internationale wateren (vooral in de FJ).
Op mijn 19e ben ik naar Enschede vertrokken om elektrotechniek te gaan studeren aan de UT. Mijn afstudeer opdracht bij Hollandse Signaal Apparaten verliep zo goed, dat ik daar een baan kreeg aangeboden waardoor ik dus in Twente bleef en veel leerde over radar. Pas in 1995 had ik er genoeg van en ben bij Philips Semiconductors in Nijmegen gaan werken als projectleider in de chip ontwikkeling. Dit werd snel een heel internationaal gebeuren met veel reizen en management functies. Na diverse reorganisaties en overnames, hield mijn baan echter in 2011 op te bestaan. Mijn laatste jaar werkte ik bij Synopsys formeel als Product Marketing Manager maar in de praktijk als voorzitter van de ondernemingsraad. Hoewel ik te maken kreeg met ontslagrondes waarover de OR advies moest uitbrengen, heb ik deze laaste taak als OR voorzitter met veel voldoening uitgevoerd.

En als je zonder werk zit, is het plannen en uitvoeren van een Rondje Atlantic met een zeiljacht, een hele leuke uitdaging. En zo is het gekomen dat we nu onderweg zijn naar de Carieb !

Het doe het zelven zit in mijn genen en de kennis van electronica is op een boot ook erg handig. Hierdoor komt het dat ik alle aanpassingen en onderhoud in eerste instantie zelf wil doen en daar ook meestal in slaag. Maar soms is er speciaal gereedschap of kennis nodig en dan komt er toch een vakman aan boord.

Voor het gebruik van de SSB radio heb ik middels zelfstudie, de amateur F licentie behaald wat met mijn vooropleiding natuurlijk geen probleem mocht zijn. Naast het basis certificaat voor de VHF (1991) en TKN (1992) heb ik verder geen speciale opleidingen gevolgd voor de grote reis. Echter omdat ik nu wel het nut inzie van een DSC marifoon, heb ik inmiddels het SRC examen gedaan en mag nu eindelijk ook mijn EPIRB registeren….. De nieuwe marifoon wordt een ICOM506 met ingebouwde AIS ontvanger.

Mocht je hulp nodig hebben op het gebied van solar, windturbine, Raymarine navigatie apparatuur, LED verlichting, inverters, verwarming, neem dan gerust contact op en wie weet kan ik je helpen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Advertenties

2 gedachtes over “Wie zijn wij

  1. ik maak graag van je aanbieding gebruik om te helpen Eltjo.

    Volgende maak gaan wij ook voor een jaartje een ronde carieb doen. Op aanraden van mijn vrouw toch mar een ICOM SSB gekocht. Nu lees ik bij jou over het aarden. IN de winkel werd me geadviseerd om een aardkabel naar de kielbouten te leggen. Van jou begrijp ik iets anders. Hoe zit dit nu ?

  2. Wow dat is wel heel veel leuke info en er zit ook genoeg bij waar we wel wat van kunnen lezen om te gebruiken bij ons bootje om onze lijst van te doen te verwezenlijken. dank je voor het delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s