AIS (updated)

De WIN2WIN is uitgerust met een AIS zender/ontvanger. De zender zendt met regelmaat alle voor de navigatie relevante scheepsdata uit via een VHF frequentie. Met behulp van een AIS ontvanger gecombineerd met een plotter of laptop met navigatie software, kun je dan onze positie, koers, en snelheid zichtbaar maken op de kaart. Scheepsnaam en andere data kun je meestal opvragen door een klik op het symbool voor het betreffende schip.

Wij kunnen zo b.v. goed inschatten wat schepen in onze omgeving betekenen voor onze koers. Onze Raymarine C90W plotter geeft zelfs een automatisch alarm als de koers van het andere schip ons in gevaar kan brengen. Een kleine koerswijziging is meestal voldoende om het gevaar af te wenden. Omdat wij dus ook zichtbaar zijn op de plotters van de beroepsvaart, zien zij ons met grote zekerheid en dat is misschien nog wel beter dan een hele grote radar reflector. In de praktijk merk je dat als je een ander schip oproept, dat ze vrijwel direct zien waar wij varen en of zij rekening met ons moeten houden. Soms wijken grote schepen al voor uit voordat wij ze gezien hebben !

De AIT2000 van Digital Yacht is met een gewone NMEA kabel aangesloten op een vrije ingang van de plotter. Deze NMEA verbinding kan alleen voor AIS gebruikt worden omdat deze verbinding op een snelheid van 38400 ingesteld moet worden i.v.m. de hoeveelheid data die er in drukke gebieden verzonden wordt. Naast deze NMEA verbinding, heb ik ook een USB kabel naar de kaartentafel geleid. Via deze USB wordt zowel de AIS data, als de GPS positie informatie verstuurd. De AIS heeft namelijk zijn eigen GPS ontvanger (voorschrift) en hierdoor kun je ook de laptop gebruiken als backup. De AIT2000 gebruikt in standby maar 100mA waardoor je hem rustig 24 uur per dag aan kan laten staan. Tijdens het uitzenden van de eigen scheepsinformatie via de VHF frequentie wordt er kortstondig meer energie gebruikt maar omdat het zendvermogen slechts 2 watt is, valt dat ook wel mee.

Inmiddels heb ik een nieuwe Icom 506 marifoon geinstalleerd die ook een AIS ontvanger heeft en omdat deze de antenne op de mast gebruikt, heeft deze een nog groter bereik. Zo heb ik dus 2 ontvangers wat prettig is als er eentje uitvalt. Zonder werkende AIS zou ik niet meer de zee opgaan !

Op de website van marinetrafic kun je de laatst geraporteerde positie vinden. Hiervoor moeten we wel in de buurt van een haven zijn geweest.

http://www.marinetraffic.com/ais/details/ships/244620397

20131007-132328.jpg

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s