Ankerlier

De WIN2WIN was bij aankoop niet voorzien van een ankerlier maar wel van een dubbele ankerrol in het boegbeslag.

Bij onze korte tochtjes door Zeeland had ik al snel geconcludeerd dat een ankerlier geen luxe was. En omdat je in de Carieb, maar ook al in de Spaanse Ria’s, meestal voor anker ligt in een mooie baai, is een investering in een elektrische ankerlier, prioriteit bij de voorbereiding geweest.

Na lang wikken en wegen, heb ik besloten de lier in de ankerbak te plaatsen. Alleen dan kan ik er zeker van zijn dat er nooit waterschade kan ontstaan door lekkage rond de lier.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het originele ankerbakdeksel is natuurlijk veel te zwak om daar een lier op vast te schroeven en die verstevigen was stap 1 in het project. Ik heb het bestaande deksel op de cirkelzaagtafel, precies middendoor gezaagd waarna het verstevigen van het bakboord deel kon beginnen.
Met West System epoxy en een paar plaatjes multiplex, is het deksel aan de binnenzijde verzwaard tot ca 3 cm dik. Langs de rand aan bakboord, zijn 3 RVS draadeinden met epoxy vastgezet waarmee het deksel aan de bestaande rand in het dek, kan worden vastgezet. Daarvoor is wel de opstaande rand afgezaagd opdat het deksel op een vlakke rand komt te liggen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In de ankerbak is precies over het midden een aluminium T profiel gemonteerd waaraan het verzwaarde bakboord deel kan worden vastgeschroefd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rest nog de afwerking waarbij de schroefgaten van de scharnieren worden opgevuld met gelcoat. Het stuurboord deel is met scharnieren vastgezet aan het bakboord deel. Het deksel is daarna voorzien van nieuw TBS.

Het gat boren voor de lier vraagt om een grote gatenboor en een goede boorstandaard. De randen van het gat moeten natuurlijk wel even goed in de epoxy worden gezet !

Bij een ankerlier horen ook 2 voetschakelaars om de lier te bedienen. Deze zijn aan weerszijden in de ankerbak geplaatst. Het schakelrelais is gemonteerd in het voorste kastje in de voorhut. De voedingskabels zijn door buizen getrokken die de werf al had gemonteerd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bij het ankeren gebruik ik een “hulplijntje” om de ankerlijn te behoeden voor schavielen als de lijn op een kikker wordt belegd. De fabrikant van de lier ontraadt met nadruk om het anker niet aan de lier te laten hangen. Deze is daar niet op berekend !

IMG_4973

Inmiddels is de ankerlier zwaar beschadigd door zeewater. De lier is niet waterdicht en met name het deel met de koolborstels is onherstelbaar beschadigd door zout.

De fabrikant heeft na een klacht van mij toegezegd een nieuwe motor te sturen. Maar om herhaling te voorkomen moet ik de motor dus beter beschermen tegen water. De fabrikant stelt dat de lier spatwaterdicht is maar dat is dus niet goed genoeg. De lieren van b.v. Lewmar zijn volgens IP67 normen waterdicht maar daar betaal je dan gauw het dubbele voor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

zie voor het einde van deze lier…..

Vervanging lier

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s