Project Schenker Smart 30 watermaker (update 3)

Sinds we van plan zijn een lange reis te maken, overwegen we een watermaker aan te schaffen. De moderne watermakers, persen gefilterd zeewater door een high tech membraan, om het zout en andere mineralen te verwijderen en drinkwater over te houden.

Bijzonder aan een jachtwatermaker, is het Energy Recovery System (ERS), waarmee het energieverbruik met een factor 5 wordt verlaagd. Dit heeft wel een prijskaartje en is bovendien een technisch gecompliceerd stukje techniek.

De investering van meer dan €6000, is echter dusdanig hoog, dat de watermaker, het duurste apparaat aan boord zou worden. En daarbij ben ik ik er nog vanuit gegaan dit apparaat pas op de Canarische Eilanden of in de Carieb te kopen waar we minder BTW zouden betalen. Aanschaf in Nederland zou gauw meer dan €7000 zijn. De baten zijn nauwelijks in geld uit te drukken. Voor €5000 zouden we ook ca 5000 flessen met ieder 5 liter mineraalwater kunnen kopen. Dat is dus 25000 liter ! Bij een zeer royaal gebruik van 12.5 liter per persoon p/d, zouden we daar dus meer dan 1000 dagen genoeg aan hebben ! En als je echt zuinig bent, is 2.5 liter p.p./p.d zelfs genoeg. Nadeel is wel dat je die al die waterflessen, vaak met je bijboot aan boord moet brengen. Maar als je moet kiezen tussen een Windpilot of een nieuw zeil, dan zou ik de watermaker maar bij de dealer laten staan….

De beslissing is mij echter uit handen genomen door bevriende jachteigenaar die mij een gebruikte Schenker Smart 30 watermaker kado deed. Hij had een “brute force” watermaker gekocht omdat hij te veel problemen had ondervonden met de Schenker. Afgezien van een zichtbaar scheurtje in het hoge druk gedeelte had ik geen idee wat er allemaal voor problemen in zaten.

Met een relatief kleine investering zou deze misschien weer bruikbaar zijn. De ERS was echter lek, de Shurflo waterpomp was een 24V type en alle benodigde filters ontbraken. En daarnaast is waarschijnlijk het membraan niet goed meer. Mijn schatting dat reparatie gauw €1500 ging kosten, bleek vorige week op de zaak bij Rob Wink, pijnlijk correct maar dan zou ik wel een grotendeels nieuwe watermaker hebben voor minder dan een 1/3 van de nieuwprijs.

Rob had een opengezaagde versie staan van de Smart 30 waar je goed kan zien waar alle rubberringen zitten.

image

Inmiddels heb ik alle onderdelen hier voor me liggen en worstel ik met de plaatsing van zowel de grote, als de kleine onderdelen. Met alle richtlijnen en adviezen, is er eigenlijk nergens een geschikte plek aan boord die aan alle eisen voldoet. Bovendien wil ik de spullen niet al te pontificaal in beeld hebben. Belangrijke eis is echter dat je het apparaat goed in de gaten moet kunnen houden i.v.m. mogelijke lekkages. Een lek in het zeewater circuit kan ernstige schade of zelfs zinken van het schip tot gevolg hebben. De druk in de zeewaterleiding kan oplopen tot meer dan 9 bar en dan moet alles in perfecte staat zijn om lekvrij te kunnen functioneren.

Waar hebben we het eigenlijk over ?

1) Shurflo waterpomp
2) Shurflo accumulator
3) Druk begrenzings schakelaar
4) Relaiskast
5) Koelventilator voor de pomp
6) Wierfilter voor zeewater
7) Fijnfilter (5u) filter voor zeewater
8) Koolstoffilter voor spoelwater
9) Driewegkraan
10) De watermaker zelf met de ERS
11) Zeewaterafvoer door romp
12) Zeewateraanvoer door romp
13) Zoetwaterafvoer naar watertanks
14) Hogedrukslang van pomp naar filter en naar watermaker
15) Zekering en schakelaar.

image

Ik had al bijna de moed opgegeven maar eigenlijk is het mijn eer te na, om nu op te geven.

Dus toch maar naar de lokale ijzerwarenwinkel in Arrecife (Ferrateria Navales) om bouten en verloopnippels aan te schaffen. Samen met een klosje LockTite pakkingdraad, kan ik nu de eerste onderdelen gaan monteren. Dat is de Shurflo pomp, accumulator, driewegkraan en de overdruk schakelaar met relaiskast.

De volgende stap is het creëren van een opstelplaats voor de watermaker. Niet zo fraai maar wel erg praktisch is de keuze voor de doucheruimte. Hier geeft het niet als er geknoeid wordt met water en kan ik goed bij de diverse kraantjes. In het voorjaar van 2014, had ik al voorbereidingen getroffen door het door de werf gemonteerde wasbakje en mengkraan te verwijderen. De benodigde mengkraan zit nu aan de wand tussen douche en achterhut waarbij ik de waterslangen mooi kon wegwerken in het kokertje voor de koelwater beluchter. De afvoer van de wasbak met een aparte huiddoorvoer voorzien van afsluiter, kan nu gebruikt worden voor de zeewaterafvoer van de watermaker. De originele 38mm afvoerslang blijft gewoon op zijn plaats en de 16 mm afvoerslang van de watermaker schuif ik een heel stuk in de 38mm slang. En passent is zo een antihevel beluchter gerealiseerd ! Ee zijn jachten (bijna) gezonken door lekkages in de watermaker installatie !

Door de watermaker ca 10 cm boven de vloer te monteren, kan het kleine kastdeurtje ook nog open en ligt het zwaartepunt ook mooi laag. Gevuld met water weegt de unit toch meer dan 25 kg. Tijdens het douchen moeten we dan maar een kleedje over het apparaat leggen.

Boven de watermaker zit het zeewaterfilter, accumulator en de manometer. Door de watermaker met de voorkant tegen de wand te plaatsen kan de hogedrukleiding kort gehouden worden en kan de zeewaterafvoer ook gemakelijk worden aangesloten op de bestaande afvoer van het wasbakje. Wel heb ik daarvoor de manometer moeten verplaatsen die standaard op de achterkant van de watermaker is gemonteerd.

br />
/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/43d/53823112/files/2014/12/img_4530.jpg

Het groffilter voor het zeewater heb ik los in de bilge gelegd met voldoende ruimte in de slang om het filter te kunnen demonteren.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/43d/53823112/files/2014/12/img_4532.jpg

(Inmiddels heb dit filter toch maar verplaats omdat het schoonmaken een beetje lastig was. Ook de watermeter is verplaatst naar de douche om gemakkelijker af te kunnen lezen)

Het relaiskastje was onbruikbaar omdat ook die niet voor een 12V systeem geschikt was. Maar ook het nieuwe 12V kastje moest nog uitgebreid worden met een aan/uit schakelaar en een automatische zekering (circuit breaker). Beide had ik nog liggen en door de schakelaar in serie met de overdrukbeveiligingsschakelaar aan te sluiten, was een lichte schakelaar voldoende. Als je de pomp rechtstreeks wil schakelen moet je een 20A schakelaar gebruiken ! Nu heb ik dus alles in één klein installatiedoosje kunnen monteren die ik naast de pomp heb geplaatst. De aansluiting op het boord net is met 1.5m vertinde 6mm2 kabel uitgevoerd. Vertinde kabel zou eigenlijk overal gebruikt moeten worden aan boord van schepen maar vanwege de kosten doen werven dat niet. In de US is dit wel verplicht ! Gewone koperkabel verroest als er zeewater inkomt en dat gebeurt altijd bij de aansluitingen.

image

Inmiddels zijn vervangen of gekocht ten behoeve van de installatie: alle O ringen (tientallen), de koolstof cylinders, het bovenste blok, 2 rods (stang tussen zuigers), waterpomp, drukschakelaar, pomp, groffilter, fijnfilter, koolstoffilter, circuit breaker, relais, schakelaar en diverse slangen. Er is eigenlijk maar weinig bruikbaar gebleken. Desondanks waren de reparatiekosten slechts een derde van de nieuwprijs. Raar maar waar.

De watermaker in gebruik

Sinds de installatie op Lanzarote, heb ik bijgehouden hoeveel water we tijdens het varen gebruiken. Gebleken is dat wij ca 24L per dag gebruiken voor drinkwater, koken, afwassen, wassen en eens in de 2 dagen, een korte douche. Dit heb ik gemeten met de Gardena flow meter die in de aanvoer van de drinkwaterpomp is opgenomen. De meter is herhaaldelijk gecontroleerd en is zeer nauwkeurig gebleken. Het verbruik van 12L per persoon, is veel hoger dan de minima die in diverse boeken worden genoemd. Bovendien drinken we ook nog melk en vruchtensap die niet in de 12L zijn meegeteld.

De watertanks op de WIN2WIN kunnen 270L bevatten. Dit is bij het huidige gebruik dus onvoldoende voor een oversteek van 21 dagen. Er zijn echter genoeg mogelijkheden om het verbruik te reduceren en om de tanks aan te vullen met losse watertanks en flessen. Een zeewaterkraan in de keuken om de vaat en b.v groente te spoelen bespaart veel. Het gebruik van een voetpomp nog meer.

Dus noodzakelijk is een watermaker niet voor de oversteek. Maar wel comfortabel. Als de motor even gedraaid heeft, hebben we weer heet water en de boiler en kunnen we dus ook onderweg heerlijk douchen zonder dat we zorgen hoeven te maken over de waterhoeveelheid. Overigens kost het douchen minder dan je verwacht. We hebben een kleine douchekop en lekker staan kun je toch niet op een slingerend schip.

De watermaker is zeer toegankelijk gemonteerd en dat is nuttig gebleken. Vooral bij een afgedankt exemplaar als deze, zijn storingen niet uitgesloten. Er is voor €1500 geinvesteerd in nieuwe componenten waaronder de Shurflo waterpomp, rubberpakkingset, rods, cylinders en aansluitmateriaal.

Dat de watermaker goed functioneerde wisten we al gauw maar in de Carieb werd dit nog eens bevestigd toen we bij St Lucia voor anker lagen. Onze buren, Ebijmar, hadden bij hun watermaker een zoutgehaltemetertje en boden aan ons water te testen. De resultaten waren boven verwachting met een zeer laag zoutgehalte. Inmiddels heb ik zelf ook een meetinstrument aangeschaft want het is toch wel nuttig om af en toe eens te controleren of er al verslechtering optreedt. Zo kun je storingen voor zijn en op tijd ingrijpen.

img_1090

Gebleken is inmiddels dat de zeewateraanvoer niet goed genoeg is. De slang is te lang en er komt tijdens het varen, lucht in de aanvoer. Dus er komt een nieuwe zeewater doorvoer en het filter komt aan de pompunit. En last but not least, bij controle van de druk in de accumulator bleek dat die ongeveer nul was ! Dat verklaart het relatief hoge lawaai van de ERS: de druk variaties werden niet gedempt door de accumulator. Ik probeer de accumulator te dichten met pakkingkit maar waarschijnlijk moet er een nieuwe komen. Maar hoe doe je dat eigenlijk de druk cntroleren ? Op de accumulator zit een autobandenventiel en normaal ga je ff naar een tankstation met een autoband…. De plaatselijke fietsenwinkel bracht de oplossing: een drukmeter voor fietsbanden !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het reparen van de afgedankte machine was een leuke en leerzame klus en heeft ondanks alle investeringen, een goedkope watermaker voor de WIN2WIN opgeleverd. Mijn advies is echter om een gebruikte watermaker alleen bij een dealer te kopen die garantie geeft. Dit zal meer kosten maar dat is het waard.

En last but not least: de smaak van het geproduceerde water is 100% neutraal en volkomen vrij van geurtjes die bij tankwater zo gewoon zijn. Voor het echte drinkwater gebruiken we een plastic 5 liter PET fles die we dagelijks vullen met de watermaker. Op de fles hebben we een pompje gemonteerd. Deze pompjes koop je bij de chinese bazar winkels voor een paar euro en ze gaan langer mee dan verwacht.

IMG_0284

Update voorjaar 2016: de pomp en filters zijn uit de “meterkast” gehaald en zitten nu boven de watermaker. De gevolgen van een lekkage in de hogedruk slangen zouden desastreus zijn voor de electronica die ook in de meterkast gemonteerd is. Vervolgens heb ik nu ook een nette aansluiting gemaakt voor het geproduceerde drinkwater. Deze stroomt nu in de tankvulslang i.p.v. de aansluiting op een ontluchtingsslang waardoor we over bakboord varende, water terug kregen uit de tanks !

img_1089

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s