Windturbine (update)

De windturbine is een van de bronnen van elektrische energie op de WIN2WIN. De turbine staat op een RVS paal op het achterdek aan SB. De turbine van het merk Seago en is ergens in China geproduceerd.
De turbine is gebaseerd op een rotor voorzien van permanente magneten en een stator met spoelen die in een drie fasen configuratie zijn verbonden. De 3 aansluitdraden van de turbine gaan naar een digitale MPPT regelaar met microprocessor. Deze zet de spanningen om naar een geschikte laadspanning voor de accubank. De regelaar bevat beveiligingen tegen overladen en te hoge windsnelheden.
De turbine was in het begin relatief stil maar dat veranderde om nog onbekende redenen. Ook loopt de zelfborgende moer van de propellor los waardoor hij gaat rammelen wat een goede waarschuwing is.
De opbrengst is lager dan gehoopt maar dat zou nog aan de kabeldikte kunnen liggen. Deze moeten volgens de fabriek 6mm2 zijn maar ik had een dunnere gebruikt. Ik had deze kabel nog liggen.

20130718-095510.jpg

Inmiddels zijn er 3 belangrijke verbeteringen doorgevoerd:
1) De 3 aderige 220V kabel is vervangen door 3 vertinde 6mm2 kabels waardoor de kabelverliezen sterk zijn gereduceerd
2) De UK importeur heeft een verbeterde regelaar geleverd die het rendement zou verhogen
3) Tussen de turbine en de mastflens, zijn rubber dempers geplaatst (met RVS draad.

Hiermee is het storende gebrom volledig geelimineerd en rest het gefluit van de propellortips wanneer de turbine versnelt of vertraagd.

Bij de openingstocht naar de Grevelingen eind maart 2014 bleek dat bij 15 Knt schijnbare wind, het rendement inderdaad een stuk hoger is geworden en lijt het erop dat we genoeg groene stroom opwekken om alle apparatuur te voeden ! Kortom, alle inspanningen zijn niet voor niets geweest. Nu nog uitzoeken hoe ik de propeller bladen stiller kan maken.

;

20140612-181337-65617257.jpg

De laatste verbetering is het aanbrengen van een kortsluitschakelaar in de 3 phase kabel tussen turbine en regelaar. Met deze schakelaar sluit ik de 3 phasen kort waardoor de turbine zeer snel tot stilstand komt. Dit is veel veiliger dan de turbine met de hand van de wind af draaien en wachten totdat de propeller stil staat en er dan een elastiek of touw aan te knopen.

Na een jaar lang gebruik, is het lawaai toegenomen en is vaak storend. Dit ligt zowel aan de propeller als de lagers. De turbines van D400, Silentwind, Superwind en Airbreeze lijken allemaal stiller maar dat komt ook doordat er kleinere propellers op staan die dus ook minder energie kunnen genereren. Voor een toekomstige reis ga ik zeker proberen het lawaai te reduceren en dat zou kunnen betekenen dat er een andere turbine op komt.

Inmiddels is de turbine in de werkplaats beland. De lagers zitten vast door roest en de verf is losgekomen van de aluminium behuizing. Niet zo fraai allemaal.

img_1097

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na overleg met de SILENT WIND ontwerper bleek dat hun propeller waarschijnlijk wel op de Seago turbine zou passen. Voor ca €400 heb ik een hub, 3 blauwe bladen en een cone gekocht en met succes gemonteerd. Met deze aankoop zijn de totale kosten van de turbine, mast, steunen en regelaar tot ca €1200 opgelopen wat nog steeds een koopje is vergeleken bij de origine Silent Wind installatie.

De upgrade van de Seago windturbine tot Silent Seago, is een groot succes: je hoort de turbine bijna niet meer ! Sterker nog, je moet buiten gaan kijken om te bepalen of hij aanstaat!

Probleempje was nog wel de uitlijning van de propellerbladen. Blijkbaar kunnen de Silent Wind bladen in meerdere standen op de hub gemonteerd worden waardoor de propeller niet netjes in balans is. De turbine gaat dan slingeren en dat is natuurlijk niet zo gezond voor de rubber dempers.

Navraag bij de dealer gaf uitkomst: ik moet de afstanden tussen de 3 propellertips binnen één milimeter afstellen. Bij de eerste meting bleek er wel 15mm verschil in afstand te zijn ! En inderdaad na wat kleine correcties is het slingeren ook vrijwel opgelost. En zo zal het typerende gefluit van de windturbine in veel van onze reisfilms afwezig zijn in de nieuwe films over de tweede reis !

img_1219

img_1216

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s