Het bier is lauw op de WIN2WIN !

Deze week beseften we weer hoe gewend we zijn aan een goed werkende koelruimte. Maandagochtend bleek dat de inhoud niet meer koud was ondanks een draaiende compressor. De voor de handliggende oorzaak is een lek in het koelsysteem waardoor het R134 koelmiddel langzaam maar zeker verloren gaat. En zonder koelmiddel kan de compressor draaien tot hij een ons weegt maar koud zal het niet meer worden in de koelruimte.

Dus alle zuivel, vlees en vis moest met spoed geconsumeerd worden voordat het bedorven was. Stel dat dit aan het begin van een oceaanoversteek gebeurt met een koelruimte vol eten dan wordt het wel een saai dieet met eerdere dag brinta gedurende 3 weken. (Dus een advies aan alle vertrekkers: laat het koelsysteem grondig controleren voor vertrek)

Met hulp van Marina Punta Lagoa hadden we woensdag een koelmonteur aan boord die vrij snel kon vaststellen dat er een flink lek zat in de las tussen de koperen gasleiding en de aluminium verdamperplaat. Hij gebruikte daarvoor een speciale gasdetector die oorverdovend begon te fluiten toen hij hem in de koelruimte stak! Achteraf realiseerde ik me dat ik al eerder een vreemde lucht had geroken in de koelruimte. Ook het geborrel in de koelruimte had mij moeten waarschuwen.

Het lek zat aan de achterzijde waar de leiding is vastgesoldeerd.

Maar de monteur had natuurlijk niet toevallig de juiste verdamper in zijn busje liggen en toen begon een zoektocht naar een winkel die de Frigoboat verdamper uit voorraad kon leveren. De importeur in Nederland had hem in voorraad maar verzenden gaat gauw 5 werkdagen duren. Uiteindelijk kon de Spaanse importeur via een bedrijf in Moãna binnen een dag leveren.

Dit bedrijf zit vlakbij de jachthaven dus onderweg van Enseada de Barra naar Vigo even een tussenstop maken in de buurt van de jachthaven en met de dinghy even naar de wal op de verdamper op te halen bij Neco Marine.

NECO Marine in Moãna
De nieuwe Frigoboat 130F verdamper

De montage op zaterochtend ging redelijk volgens plan; het doorsteken van de leiding met de grote koppelingen door een gat in de koelruimte en dan door een stuk niemandsland is echter niet zo simpel mede omdat een geknikte leiding betekent dat je weer een nieuwe verdamper kan gaan kopen.

De compressor staat normaal onder de koelruimte maar dat is lastig bij de werkzaamheden.

Toen nieuwe leiding was aangesloten op de compressor was de volgende stap alle lucht uit het systeem te zuigen met een speciale pomp. Dit leek een eeuwigheid te duren maar de monteur zei dat hoe langer je dit deed hoe beter het resultaat. Toen bijvullen met koelmiddel en opnieuw met de gasdector alles controleren. Omdat de koelruimte nog rook naar het eerder ontsnapte gas sloeg de detector gelijk weer aan maar uiteindelijk bleek alles in orde en kon de compressor aangezet worden. Zekering terugplaatsen en even geduld tot de regelaar de compressor zou aanzetten maar na een paar minuten nog steeds geen draaiende compressor. Dus werd de monteur lichtelijk nerveus. Aangezien mij dit ook wel eens was overkomen zag ik snel dat de monteur de regelaar verkeerd op de compressor had gemonteerd. Toen was probleem snel opgelost en startte de compressor en werd de verdamper koud !

Plaats een reactie