Nieuwe lithiumbatterij projecten update..

Het jaar 2024 is begonnen met een meerdere opdrachten voor het installeren van lithiumbatterijen met bijbehorende electronica zoals batterijmanagementsystemen (BMS), lader/inverters en batterijmonitoren.

Deze technologie heeft zich zo langzamerhand voldoende bewezen en de kinderziekten zijn er nu wel uit. Hoewel er veel keus is beperk ik mij tot Victron producten waardoor ik steeds meer kennis en ervaring van deze producten opbouw. Bijna 2 jaar geleden heb ik onze eigen Winner 12.20 de proef op de som genomen en een Victron Smart Lithium accu met Smart BMS 12/200 geïnstalleerd. Koken op inductie en een hoger rendement van de zonnepanelen zijn de 2 grootste voordelen gebleken. De originele Mastervolt Combi 12/2000 lader/inverter kon niet met de BMS communiceren maar dat is in de praktijk geen probleem geweest. Bij nieuwe projecten adviseer ik wel om ook een nieuwe Victron lader/inverter te plaatsen die wel met de BMS “praat”.

De Victron Multiplus 2000/80 past ruim in de kast in de douchecel

De keus voor een “maar” 160 AH accu is ook goed geweest hoewel ik nu een iets grotere zou kiezen omdat de prijzen wat zijn gezakt en je dan op de sombere dagen met te weinig zon wat meer reserve hebt. Maar de enige manier om tekorten structureel aan te pakken is het aantal zonnepanelen uit te breiden en het gebruik van b.v. de autopilot te reduceren. Dit is met name van toepassing indien lange tochten worden gemaakt wat misschien vreemd klinkt.

De verklaring is dat als je b.v. 3 weken zonder walstroom moet overbruggen je dat niet meer meer accu’s wil doen (€€€€€) maar ervoor zorgt dat de energie opwekking middels solar, wind en dynamo in balans is met het dagelijks verbruik. Als je alleen maar een weekend gaat varen kun je andere keuzes maken en juist meer accu capaciteit installeren om het weekend zonder solar, wind en dynamo door te komen.

Het eerstvolgende project is het upgraden van de accu’s en lader van een Winner 11.20; een thuiswedstrijd dus !

Gunstige locatie voor de lithium accu en BMS oo de Winner 11.20

Op onze lange reizen met onze eigen Winner 11.20 bleken 3 ouderwetse lood accu’s van ieder 110 Ah goed genoeg om 2x naar de overkant te varen maar toen moest ik op St Maarten toch echt de accu’s vervangen omdat de capaciteit te ver was teruggelopen. Omdat ik in de Carieb niet veel keus had is er toen een enkele accu van 180 Ah geplaatst die ook voldoende bleek.

En omdat de bruikbare capaciteit van een lithium accu 90% is van de totale capaciteit is terwijl dat bij een loodaccu eigenlijk beperkt moet worden tot 50% is een vervanging van een 200 Ah loodaccu door een lithiumaccu van 200Ah in feite een flinke uitbreiding. Bovendien wordt een loodaccu meestal pas vervangen als de capaciteit al tot ver onder de originele waarde is gezakt waardoor er ineens misschien wel een factor 4 meer capaciteit beschikbaar komt.

Overweegt U ook een upgrade naar lithium ? Informeer dan naar de mogelijkheden : jachtservicerugge@gmail.com

Een nieuwe accu moet eerst langzaam geladen worden
Victron Smart 12/200 BMS met extra Battery Protect voor de ankerlier

Voor nieuwe projecten stel ik altijd voor zonnepanelen te plaatsen i.p.v. nog meer geld in accu’s te investeren. Je heb immers alleen maar accu’s nodig als de zon niet schijnt en je niet de motor wilt starten. Op iedere boot is de buiskap een goede plek om mee te beginnen. Het paneel ligt altijd keurig horizontaal en niemand zal er op stappen en omdat de giek nooit precies in het midden staat valt het met de schaduwwerking van giek en zeil ook wel mee. Ons paneel op de buiskap van 110 Watt piek produceert altijd meer dan de 110 Watt panelen die aan de reling hangen en dat is op een zonnige dag ca 0,5 Kwh.

Het nu lopende project is voor mijn eerste klant in Vigo. Het gaat om een flinke verbouwing van een minstens 30 jaar oude Wauquiez 46 die oorspronkelijk “fully loaded” was met extra’s zoals een generator, watermaker, aircondioning, wasmachine, boegschroef, 2 ankerlieren en electrische furlers voor genua en grootzeil. En in al die jaren is er van alles geknutseld aan de electronica waardoor ik er wel een paar slapeloze nachten van heb gehad. De generator is er door de huidige eigenaar verkocht maar wel met “behoud van de oude bedrading”. Ik kon dus beginnen met het opsporen van alle “losse eindjes kabel” en vervolgens ook het andere eind losmaken uit de enorme spaghettie aan kabels zonder andere problemen te veroorzaken. De watermaker is al 20 jaar niet gebruikt, de airco deed het alleen op de verwijderde generator en de wasmachine is ook al weg en het opruimen is nog lang niet klaar.

Inmiddels staan er 2 nieuwe Victron 330AH lithium accu’s in de kelder samen met een Victron Multiplus van 3000 watt, BMS, DC/DC converter voor de Balmar dynamo, 3 grote MPPT solar regelaars en dit alles aan elkaar geknoopt met vele meters 50 mm2 kabel en zware persogen.

De hoofdschakelaars….
Aansluitingen Multiplus met dubbele kabels naar de accu’s
Werk in uitvoering met passen en meten
Heel veel kabels….

Plaats een reactie